kan je berekenen hoeveel gewicht je nodig hebt om een heliumballon...(zie uitleg)?

te laten zweven zonder dat deze het plafond raakt en zonder dat het gewicht de grond raakt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.3K

Het beste antwoord

de liftkracht van het helium moet dan exact even groot, maar in tegengestelde richting moeten werken, als de zwaartekracht Fz. je moet precies weten hoeveel helium er in de ballon zit, 1 kubieke meter helium (duizend liter) heeft een bruto liftkracht van ongeveer 10 newton. nu gaat er niet zoveel helium in een huis-tuin-en keukenballon, maar het verband liftkracht/volume is evenredig dus dat is niet moeilijk als je maar weet hoeveel helium je hebt. kun je netto liftkracht van je ballon berekenen (bruto liftkracht - gewicht ballon = netto liftkracht) en dat weer delen door 10 (=g) en daar heb je het gewicht die je eraan moet hangen wil de ballon in rust zijn (dus niet stijgen of dalen). nu is dit in theorie makkelijk zeggen, in de praktijk zul je het waarschijnlijk niet lukken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja. Dit valt zeker te berekenen. Je hebt echter hele precieze meetinstrumenten nodig. Je moet het exacte gewicht van de persoon (+ ballonnen) weten, en de exacte hoeveelheid helium die nodig is om die persoon op te tillen. Dan vul je de ballonnen met helium.

Wel moet je ook nog rekening houden met temperatuurverschillen ect.

Het is theoretisch mogelijk, in de praktijk is het wat minder haalbaar (ook omdat je heel veel helium nodig hebt).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het hoeft niet perse een mens te zijn. Het was meer, als je een heliumballon hebt welk gewicht moet je er dan aan hangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en ook met de luchtdruk.
Natuurlijk is dat te berekenen, maar je kunt beter andersom rekenen, nl. hoeveel helium je nodig hebt om een bepaalde massa te laten zweven.
jc54