Als je een mixdrankje hebt en je roert niet, wat zakt dan naar beneden?

Alcohol heeft toch een kleinere dichtheid dan frisdrank?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K
Amadea
12 jaar geleden
Vruchtvlees zakt altijd naar beneden.

Het beste antwoord

Je spreekt hier van een oplossing.
Een oplossing is een homogeen mengsel van twee of meerdere moleculair verdeelde stoffen. Omdat de moleculen in een oplossing vaak erg dicht bij elkaar zijn en bovendien kriskras door elkaar bewegen, is de kans op uitzakking erg klein.

Er zijn stoffen die onbeperkt in elkaar oplosbaar zijn, zodat er geen verzadiging optreedt, b.v. ethanol in water.
Ook de meeste zouten zijn goed oplosbaar en water en ook hier is geen sprake van uitzakking.

Probeer je zand in water te mengen, dan is dit niet mogelijk. Als je flink blijft roeren (dispengeren) dan blijft het zand redelijk gemengd in het water, maar daarna zakt het meteen uit.

Dan heb je nog een emulsie. Hiermee wordt een mengsel bedoeld dat bestaat uit twee niet mengbare vloeistoffen die onder normale omstandigheden geen stabiel en homogeen mengsel vormen. Voor het verkrijgen van een emulsie is dan ook een emulgator nodig die het mogelijk maakt om toch een stabiel mengsel te krijgen.
Een mooi voorbeeld hiervan is mayonaise. Ook kun je met behulp van een emulgator olie door water mengen.

Een zeer intersante materie zoals je ziet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Hoe meer suiker, hoe groter de dichtheid, hoe liever naar beneden. Hoe meer alcohol, hoe later de dichtheid, hoe liever naar omhoog. Vethoudende drankjes altijd bovenop.

Toegevoegd na 50 seconden:
Later = lager
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap hem niet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ook niet.. dus zakt alcohol nou naar beneden of de frisdrank? wat is nu lichter en wat zwaarder?