Wat id het verschil tussen vibrasonisch- en ultrasonisch reinigen?

Van een horloge is het uurwerk vibrasonisch gereinigd en de kast ultrasonisch.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (1)

Volgens mij is er geen principiëel verschil.
Ultrasoon ligt boven de gehoorgrens (20.000 hz), maar dezelfde techniek wordt ook toegepast bij frequenties vanaf 15.000 Hz en dat zou dan vibrasoon zijn.
In beide gevallen wordt een vloeistof, meestal op waterbasis, soms ammoniak, in trilling gebracht op een hoge frequentie waardoor vuil en roest gemakkelijk loslaten.
Vibrasoon wordt het meest gebruikt voor het reinigen van zeven of filters (alswel het verjagen van mollen, maar dat lijkt me niet van toepassing).
dat de horlogemaker verschillende technieken gebruikt zal wel zijn oorzaak hebben in de kwetsbaarheid van het uurwerk, maar ik heb hier geen verwijzing voor gevonden.