Waarmee kun je ballpoint inkt verwijderen?

Op mijn lagere school, zo'n vijftig jaar geleden, hanteerde de juf weleens een chemisch goedje om inkt te wissen. Ik weet niet meer of dat ook bij ballpoint inkt werkte maar daar ben ik wel naar op zoek. Huismiddeltjes, zoals bleekmiddel of tips voor zelf samen te stellen brouwsels zijn even welkom als kant en klaar. O ja, ik wil de drukletters in het boek waar het hier specifiek om gaat graag in stand houden. Het gaat me alleen om de ballpoint inkt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.9K
Amadea
12 jaar geleden
Als het gaat om een ballpointaantekening op wit papier dan kan die met een correctiepen verwijderd worden. Dat is typex in stiftvorm, waar je heel nauwkeurig mee kunt wegcamoufleren. Maar is het papier vergeeld, tja dan heb je inderdaad een huismiddeltje nodg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is deze vraag alleen voor in een boek of ook voor in kleding?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Amadea: het gaat niet om een antiek boek dus het kan wel lijden.
@Z11: het gaat om papier, c.q. boekbladzijden.

Het beste antwoord

Jaren geleden deden we dat met methylalcohol of spiritus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ga het zeker proberen! +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb een aantal dingen geprobeerd en inderdaad, spiritus werkte nog het beste, terwijl het papier ook nog heel bleef.

Andere antwoorden (3)

Misschien met een inktwisser ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hangt van het schoon te maken oppervlak af. Hier vind je schoonmaaktips voor balpenvlekken op parket, linoleum in textiel en op kunststof: http://www.huishoudplaza.nl/Vlekken/art/779/balpenvlekken-verwijderen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij de drogist verkopen ze van die kleine flesjes inktverwijderaar. Ik zou het wel eerst op een heel klein stukje papier (bijvoorbeeld achterin) uitproberen of het spul het papier zelf niet aantast en ook de drukinkt intact laat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt me een goed advies. Ik ben zelf amateur-boekbinder. Hoewel het in dit geval niet om een antiek boekje gaat ben ik natuurlijk wel geïnteresseerd in het behoud van het oorspronkelijke materiaal.