Ijs is inderdaad lichter.

Dat lijkt vreemd omdat water en ijs allebei uit dezelfde molekulen bestaan, namelijk watermolekulen.

De dichtheid van ijs is echter kleiner dan die van water. Dat wil zeggen dat er per vierkante meter minder watermolekulen in ijs zitten dan in water.

Ook dat lijkt vreemd omdat vaak vaste stoffen in een kristalrooster gerangschikt staan, dicht tegen elkaar aan, terwijl in een vloeistof de molekulen kriskras doorelkaar heen bewegen.

Water is echter een uitzondering. Dat heeft weer te maken met de polaire (magneetachtige) opbouw van watermolekulen, waardoor ze een speciaal soort verbinding met elkaar aangaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vreemd ....een min zonder je om verdere uitleg te vragen.
het klopt, en toch zinken ijsbergen niet ook verschilt het ene ijs in samenstelling met het andere.
pittige materie blijkbaar de aggregatietoestand van water +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is de dichtheid van ijs niet kleiner dal water ipv groter?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat zeg ik toch? "De dichtheid van ijs is echter kleiner dan die van water"

Andere antwoorden (4)

ijs is lichter en drijft op het water

Toegevoegd na 1 minuut:
IJs drijft op water omdat bevroren water ongeveer 9% lichter is dan vloeibaar water. Daarom steekt een ijsberg ook altijd ongeveer 1/10 boven water uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarnaast is de omgevingstemperatuur boven een plas of meer in de winter lager dan de temperatuur dieper in het water. Ik zou niet weten wat er gebeurt als je ónderin een diep water het water af laat koelen. In mijn optiek wordt er dan van onderuit ijs gevormd en blijft het water bovenin het langst vloeibaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onzin. Het ijs is lichter, dus dat drijft dan naar boven (als het niet vast zit, maargoed alles dat vast zit drijft niet naar boven, zelfs een luchtbalonnetje op de bodem van de zee niet ;))
Ja, het drijft bovenop het water, maar dat hoeft, niet in rivieren kan ook grondijs worden gevormd. In onderkoeld flink stromend rivierwater kunnen ijskristallen aan de bodem beginnen te groeien.

Het ijs en het koude water zijn lichter dan het warmere water omdat het een wat meer open en ruimtelijke structuur heeft dan water boven de 4 graden celsius. Normaal gesproken gaan stoffen een steeds grotere ruimte innemen door de grotere vibratieuitslag bij hogere temperatuur. Als ijs smelt en het water warmer wordt dan zorgen bij water de trillingen ervoor dat ook de structuur veranderd en de moleculen wat meer in elkaar gaan schuiven, boven de 4 graden celsius zijn de trillingen alweer zo hevig dat het volume weer toe gaat nemen.

Bij rivieren zoals de Waal wordt het water continu gemengd zodat je niet allemaal laagjes van verschillende temperatuur hebt, zoals bij een meer een sloot of een plas en daardoor kan ijs ook op de bodem ontstaan. Het zand op de bodem kan dienen als een beginnetje voor een ijskristal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
water het enige molecuul dat zwaarder is als vloeistof dan als vaste stof.