Waarom is blauw vuur zo donker?

Zoals ik heb begrepen was blauw vuur heter dan de geel/oranje vuur.
Maar ondanks dat het heter is geeft het in het donker minder zichtbaarheid; Het straalt minder licht uit.
Hoe komt dit want ik zou denken hoe heter hoe meer licht.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.5K

Antwoorden (5)

Hoe vollediger een brandstof wordt verbrand, des te blauwer is de vlam. Door onvolledige verbranding gloeien de onverbrande brandstofdeeltjes waardoor ze een rode tot gele gloed krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
juist+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank! Ik vond ergens natuur- en scheikunde en biologie toch wel de leukere vakken, heel vroeger op het Winkler Prins Lyceum. :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarom is neem ik aan wit vuur het heetst? Aangezien daar alles tot het maximale word verbrand?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou zeggen kleurloos. Hoe minder restdeeltjes, des te minder kleur. Alleen is dat theorie want voor verbranding is zuurstof nodig die gewoon uit de buitenlucht gehaald wordt. Daar zitten altijd stoffen in die niet geheel verbranden, zeker als ze zich niet helemaal in de vlamkern bevinden waardoor je normaal gesproken altijd wel een vlam blijft zien.
Een gele vlam geeft nu eenmaal meer licht, dan een blauwe.
In wezen is licht een afvalproduct van hitte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je waarneming klopt volkomen met wat jij als een tegenargument gebruikt. denk eens logisch? alle energie gaat in de thermische energie zitten, licht is ook een vorm van energie, als er dus minder energie wordt omgezet in licht, gaat die energie in thermiek zitten. superheet vuur kun je zelfs helemaal niet zien
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vlam is blauw door het hoge gehalte aan blauw licht, dat bevat veel energie maar ons oog is er niet zo gevoelig voor. Er zit ook wat UV in , dit licht is nog energetischer dan blauw.
De kleuren die kouder zijn , zoals groen en geel zitten er in verhouding weinig in maar daar zijn onze ogen het gevoeligst voor.
Daarom geeft een blauwe vlam veel meer licht als je er iets in laat gloeien en verraadt de vlam zijn -voor het oog grotendeels verborgen - energie.

Toegevoegd na 8 minuten:
Denk maar aan zonlicht, het licht wat we zien , verbrand ons niet, maar het ultraviolet wat we niet zien juist wel.
Stikstof en zuurstof zorgen dat het blauwe licht niet omgezet wordt in veel zichtbaar licht en het CO2 wat vrijkomt geeft juist zijn energie af in diep infrarood (10500nM ongeveer).
Houd je echter een gasgloeikousje in de blauwe vlam, dan wordt heel veel energie omgezet in wit licht, het thorium- en ceriumnitraat wat in het oorspronkelijke gaskousje zit , wordt omgezet in de oxiden van deze metalen en die raken door de energie van de vlam aangeslagen, bij het terugkeren naar de grondtoestand van deze metaaloxiden geven ze veel kleuren af die we als wit licht waarnemen.

Laat je dus niet op het verkeerde been zetten, de slecht zichtbare gasvlam produceert enige duizenden watts aan energie!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij een vlam hebben we het over de straling die een zwart lichaam uitzendt. Bij een volledige verbranding is dit lichaam niet aanwezig omdat het geheel bestaat uit transparante gassen bij de bereikte temperaturen. In de gele vlam wordt deze functie vervuld door een wolkje roet, aan elkaar geklonterde resten van het methaan. De roet kan zichtbaar licht absorberen en weer uitzenden. De kans dat een roetdeeltje een foton van zichtbaar licht uitzendt hangt af van de temperatuur. De gassen waaruit de vlam bestaat kunnen het licht echter niet absorberen en dus ook niet uitzenden
Een gaskousje is een stuk efficienter dan een wolk gloeiende roet omdat het bij de juiste temperatuur zwart lichaam straling uitzendt (een maximum bij het zichtbare licht). Bij deze temperatuur zien we geen roetvorming meer, dus ook geen vlam.