Drijfzand ontstaat doordat het zand de hoeveelheid water niet kan verwerken.Het is eigenlijk een hele dikke pap van water en zand, Normaal gesproken zou het water wegzakken in de bodem, maar in dit geval kan dat niet.
Vergelijk het met meel waar je water bij doet, in het begin zie je dat al het water opgenomen wordt door het mee, maar dan opeens is het meel verzadigd van het water en kan de rest niet meer opnemen. Zoiets is met het zand ook aan de hand.
Mensen die opgeslokt worden, zoals jij het zegt verdrinken en zakken naar de bodem .
anneliez
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Je zinkt niet weg in drijfzand. In water blijft een mens al drijven. Drijfzand is een mengsel van zand en water. Het is dus veel zwaarder dan water. Dat betekent dat je er veel beter in blijft drijven dan in water - zelfs beter dan in zout water. Je kunt je in drijfzand hooguit zelf naar beneden worstelen. Als jij niets doet, blijf je prima drijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In die film vocht iemand in paniek met al zijn kracht om er uit te komen. Ging echt steeds dieper! Dus niets doen kan je redding zijn? Als je niet in paniek raakt dan....
Cryofiel
12 jaar geleden
Als je gaat spartelen, trek je jezelf omlaag. Drijfzand is te dik (te "taai") om dan vanzelf weer naar boven te drijven. Doe je niets, dan drijf je op drijfzand beter dan in zout water, simpelweg doordat een liter drijfzand veel zwaarder is dan een liter zout water. Je grootste probleem is dan het gevaar van onderkoeling.
Cryofiel
12 jaar geleden
Lang, maar interessant artikel:
http://www.kennislink.nl/publicaties/in-drijfzand-kun-je-niet-verdrinken Citaat uit het artikel, over een student die heeft geprobeerd weg te zakken in drijfzand: "
Student Marc Senders van de TU Delft wilde wel testen of je in drijfzand kunt verdrinken. Met een touw om voor de zekerheid werd hij in een diepe bak met drijfzand getakeld. Hoeveel moeite hij ook deed, dieper dan tot zijn middel wist hij er niet in weg te zakken. De opwaartse kracht van de dikke vloeistof was domweg te groot.
"
anneliez
12 jaar geleden
Bedankt voor jullie aanvullingen ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen te moeilijke uitleg zoals de anderen. Thnx!

Andere antwoorden (2)

Wat is drijfzand?
Drijfzand is een bijzonder grondmechanisch fenomeen. Het ziet er van boven uit als zand, maar als je er op gaat staan zak je er in weg en kun je er niet of maar met moeite weer uitkomen. Drijfzand is losgepakt, waterverzadigt zand.
Losgepakt betekent dat er veel ruimte tussen de korrels zit. Als je zand (of suiker, of rijst, of macaroni) in een potje schenkt liggen al die korrels natuurlijk wel op elkaar, maar ze zijn niet erg efficiënt op elkaar gestapeld. Dat merk je door tegen het potje te tikken: je zit het oppervlak dan wel 10 of 20% van de hoogte naar beneden zakken. Als je lang en vaak tikt wordt de pakking steeds dichter.
Waterverzadigd betekent dat alle vrije ruimte tussen de zandkorrels is opgevuld met water. Als je tegen zo'n potje zand aantikt gaan de korrels ook schuiven, maar doordat het water niet zo snel weg kan stromen tussen de korrels door, blijvende korrels even zweven en krijg je een soort dikke vloeistof. Hetzelfde kun je hebben bij opgespoten zand. Dat zand is met veel water door een buis gepompt en het kan een hele tijd duren voor het water tussen de korrels van het zand is wegstroomt. Als je op zo'n zandlichaam gaat staan is het effect hetzelfde als met het tikken tegen het potje: de korrels gaan schuiven, het zand verliest zijn stevigheid en je zakt er een eind in weg.
Als je met een voertuig op dit zand terecht komt dan zakt dit voertuig ook weg in het vloeibaar geworden zand.

http://www.flickr.com/photos/dirk_bruin_vlieland/sets/72157594568851395/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ M.a.w., wat erin wegzakt komt onderaan terecht?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb er bij NGC een keer en uitzending over gezien. Over drijfzand, over moeras, over modderstromen Ik kreeg het er benauwd van. Hoe harder je probeerde om eruit te komen door nog te bewegen met je benen voor zover mogelijk, hoe dieper je steeds een stukje zakte. En je kracht neemt af want het sluit steeds strakker om je lichaam. Op het laatst gaven ze iemand in die benarde positie nog een buis in zijn mond om door te ademen omdat die helemal onder verdween in de hoop de redding te kunnen verlengen. Mocht helaas niet meer baten...
Cryofiel
12 jaar geleden
Je zinkt niet weg in drijfzand. Althans, niet vanzelf. Wel als je, door te worstelen, jezelf omlaag trekt. In water blijf je al drijven. In zout water blijf je al beter drijven, want zout water is zwaarder dan zoet water. Drijfzand ("zandwater") is nog weer zwaarder dan zout water. Daardoor blijf je in drijfzand zelfs nog beter drijven dan in zout water.
Voor het antwoord op zulke vragen kun je het beste naar Mythbusters kijken.
Maar als je echt haast hebt kan ik je het kijken besparen en het antwoord verklappen:
Dood door drijfzand: confirmed, plausible or busted?
BUSTED! ;)