Waarom rommelt de donder na?

Onweer dus. Eerst dus die bliksemschicht en dan de donder. Da's allemaal duidelijk. Maar hoe komt het dat de donder door blijft rommelen? Ik bedoel, onsteek een bom en het is BOEM, één geluidsgolf en that's it. Na de bliksem hoor je soms nog de donder vele seconden na rommelen. Ook al is er geen bliksem meer te zien.
Hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Dat komt doordat een bliksemschicht kilometers lang kan zijn. Het geluid van het meest dichtsbijzijnde punt komt het eerst aan. Het geluid van het verste punt het laatst. Dus hoor je niet een korte knal maar een geluid dat secondenlang kan duren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat is de echo van heuvels en dalen, en van de wolken zelf. Je kunt het vergelijken met vuurwerk in de stad. Tussen muren van de gebouwen hoor je de knallen weerkaatsen. Grote hoeveelheden lucht botsen tijdens een onweer tegen elkaar op. De lucht wordt zo plotseling heet, dat zij geweldig uitzet. Daardoor blijft er een bijna lege ruimte over waar de bliksem langs gegaan is. Het volgende ogenblik stroomt koude lucht toe om die ruimte op te vullen. Lucht van die ene kant botst tegen lucht van alle andere kanten. Al deze botsingen veroorzaken een oorverdovend lawaai. De donder rolt en golft en rommelt.
Amadea
12 jaar geleden
De lichtflits is lang en de snelheid van het licht is 3 maal sneller dan geluid dus het duurt 3 maal zolang dat al het geluid dat de lichtflits produceert bij jouw oor is. Een flits van een seconde duurt 3 seconde in geluid.