licht bestaat uit fotonen. licht geeft wel energie af maar men zegt dat het geen massa heeft. hoe is dit mogelijk?

als ik kijk naar een formule als E=mc2
m voor massa foton heeft deze niet dus word E van energie 0. maar toch is er energie hoe kan dit dan?
of klopt de formule niet

Toegevoegd na 2 minuten:
waar ik zeg licht geeft energie af wil ik alleen mee aanduiden dat deze dus energie heeft.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Er is verschil tussen rustmassa en totale massa.

De totale massa van een deeltje is de som van zijn rustmassa en de massa die het deeltje heeft ten gevolge van zijn energie.

De eerste (de rustmassa) is een onveranderlijke, kenmerkende eigenschap van het deeltje zelf.

De tweede (de massa ten gevolge van de energie) is de massa die volgt uit E=mc² (in dit geval: m=E/c²).

--

Een foton heeft een kenmerkende rustmassa nul. Dat is wat men bedoelt wanneer men zegt dat licht (of een foton) geen massa heeft.

Doordat licht wel energie heeft, heeft een foton toch een totale massa. De totale massa is, zoals gezegd, de rustmassa PLUS de massa-ten-gevolge-van-energie. Een foton heeft dus een totale massa van 0+E/c².

Toegevoegd na 58 seconden:

Die massa die een foton heeft volgens m=E/c² zorgt ervoor dat een lichtstraal wordt afgebogen door een zwaartekrachtsveld, dat licht impuls heeft, en dat licht druk kan uitoefenen.
Cryofiel