Waarom verkleuren mijn ringen en kan ik ze weer zilverkleurig krijgen?

Ik heb een aantal ringen van een bijouterie. Ik ga ervanuit dat die niet van echt zilver zijn. Na verloop van tijd worden ze allemaal koperkleurig. Hoe komt dat en hoe kan ik het voorkomen en (liefst nog) hoe krijg ik ze weer terug zilverkleurig? De ring op de foto's bijvoorbeeld, was blinkend zilverkleurig toen ik hem kocht.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mooie ring trouwens!

Het beste antwoord

Om het te voorkomen, kun je er met doorzichtige nagellak en laagje overheen lakken!! Maar als hij eenmaal verkleurd is kun je er niets meer aan doen..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het zilver is er gewoon afgesleten, niks meer aan te doen behalve opnieuw verzilveren. Het is eigenlijk gewoon een stukje koper met een laagje zilver erop. Voorkomen kan je door er voorzichtiger mee te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heeft weinig met voorzichtig doen te maken, het is gebruiksslijtage en dat voorkom je alleen door 'm niet te dragen.
Je zou de ring kunnen proberen te poetsen met tandpasta en anders een spuitlak nemen met chroomkleur, ik zal eens googlen voor die lak. Ik kom daar later nog even op terug ;-)

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik heb gezocht en gevonden!! Het is kost 13,04 maar je kan er natuurlijk meer (leuke) dingen mee spuiten en andere nikkelvrije sieraden opfrissen/opleuken.
Suc6
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt ook door elektrolyse of met een speciale verzilveringspasta een nieuw laagje zilver op het koper aanbrengen en daarna een harde laklaag over de verzilvering laag aanbrengen.
Er bestaan verzilveringsvloestoffen en -pasta die zonder elektrolyse werken.
Deze zijn vaak veiliger omdat ze niet altijd cyanide bevatten wat HEEL VERGIFTIG is.
Vooraf moet sterk ontvet en licht geschuurd worden (korrel 600-1000).

Zelf vernikkel ik koper, dat komt dan geen cyanide aan te pas maar dat is lang niet zo mooi als zilver.

Er is dus WEL wat aan te doen.
De spuitbussen werken naar mijn ervaring minder goed, de metaallaag die gespoten wordt is doorgaans niet vlak.
Ik raad dit dus af.

Volgens mij heeft Hagerty een verzilveringsvloeistof.
Vraag de juwelier of anders een goudsmid.
Deze kunnen je beslist verder helpen.