Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom heeft vuur geen schaduw?

Ik heb een aansteker toen ik die aan deet zag ik in de schaduw alleen rook dat verdampte in de lucht waarom kan ik de vlam niet zien?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
15K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het licht van je aansteker kan natuurlijk geen schaduw geven, wat je wel kan zien, dat de verwarmde lucht, vlak boven het vlammetje gaat veranderen ( heter) dit geeft in de schaduw een rookachtig beeld, maar is in feite alleen maar het uitzetten en krimpen van de lucht en geen rook.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het meest begrijpelijke antwoord niet dat de andere niet goed waren maar ze waren ingewikkeld

Andere antwoorden (6)

Omdat de vlam zelf licht uitzend. De vlam geeft andere onbjecten schaduw.
(Lees meer...)
12 jaar geleden
Omdat het vuur feller is dan het omgevingslicht geeft.
Zou je bv een hele felle bouw lamp op een witte muur laten schijnen en daar de vlam voor houden, dan zou je een vage schaduw van de vlam kunnen waarnemen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een vlam bestaat uit gloeiende deeltjes, meestal koolstof.
Je kunt dat zien als je even een metalen koffielepeltje o.i.d.in de vlam steekt, de koolstof deeltjes slaan als roet neer op het metaal.
De deeltjes zenden zichtbaar licht uit dat je met het oog kan zien.
De grootte van de deeltjes in de vlam is echter zeer klein en de hoeveelheid deeltjes is niet zo groot dat licht van een andere lichtbron er niet tussendoor kan schijnen.
De vlam geeft dus geen schaduw, maar je ziet natuurlijk wel de lucht "kringelen" omdat de hete lucht een andere brekingsindex heeft dan koudere lucht.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Simpel: Vuur is geen vaste/vloeibare stof dus kan het ook geen licht blokkeren.
(Lees meer...)
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En het tegendeel is het geval, viridiflavus, dus vanwaar je min..??
Licht kan wel degelijk worden geabsorbeerd in een vlam. Daarom heeft een vlam wel een schaduw. Het meeste zonlicht zal echter wel door de vlam dringen, en andere effecten als lichtbreking in de warme lucht rondom en boven de vlam zijn belangrijker en zullen de randen van de vlamschaduw variabel, onscherp en vaag maken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat je ziet als schaduw van rook is het effect van lichtbreking door de grens van warme en koude lucht.
Ook rond de vlam wordt het licht gebroken zodat het zonlicht er omheen buigt en een ander deel door de vlam heen gaat.

Zie ook een vorige vraag:
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding