Kookt water ook bij 99,9 graden of iets lager?

Ja ik weet dat ze bij Celsius van het kookpunt van water uit gingen, Maar het is toch mogelijk dat ze er iets naast zitten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgensmij is 100 graden ook afgerond.
Ik kan me niet voorstellen dat het precies op 100 graden kookt.
Misschien 99.9999 graden of 101.9999 zou ook kunnen denk ik

Het beste antwoord

Ik vond op internet dat het exacte kookpunt van water afhankelijk is van de luchtdruk.
Zie:

Dank, Gerard. Je hebt grotendeels gelijk: het exacte kookpunt van water is van de luchtdruk afhankelijk. Om helemaal de puntjes op de i te zetten: bij 1000 hPa is het kookpunt niet precies 100 graden, maar 99,97 graden, een verschil dat de natuurkundige Anders Celsius in 1742 nog niet kon meten. Op de top van de Mount Everest, waar de luchtdruk 260 hPa is, kookt water al bij 64,9 graden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Kookpunt
Correct antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan kun je op de mt.Everest vast geen eitje koken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeker wel, gewoon wat langer erin laten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eetschrijver blijkt meer dan eens een uitstekende bron te zijn! +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op grote hoogte is het inderdaad lastiger om te koken. Kost ook meer energie en op de mount everest kook je inderdaad geen eitje. Je hebt er ook nog weinig zuurstof en de druk van propaan is bijvoorbeeld veel te laag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord!

Andere antwoorden (4)

Nee, we hebben eerst het kookpunt ( bij 1 atmosfeer ) gemeten en daar celcius aan verbonden. We kunnen er niet naast zitten, omdat we gewoon gezegd hebben dat dat de waarde is.

Overigens kan water heel goed koken bij 99,9 graden, mits de druk lager is dan 1 atmosfeer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord, zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Kookpunt Water kookt dus in feite bij 1 atmosfeer (101,325 kPa) bij 99,97 graden celcius. Dus bij iets lagere druk bij 99,9 graden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke, gek ik dacht dat we de graden schaal op het kookpunt hadden aangepast?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, op zich wel, maar zo precies kon met toen niet meten.
Ja dat kan. En als je de bergen ingaat kookt het bij nog minder graden. Hoe hoger je komt des te ijler de lucht, dus des te lager de luchtdruk.
12 jaar geleden
Ja het kookpunt van water kan onder 99,9 celsius liggen en ook erboven.

Het kookpunt van een stof in dit geval water is afhankelijk van de druk.

We nemen als voorbeeld een pan. We vullen deze met water de hoeveelheid water maakt niets uit.

wanneer we een deksel op de pan doen zal met de tijd de druk toenemen dit komt doordat de moleculen verder uit elkaar gaan staan.

doordat we de ruimte hebben afgesloten en de moleculen de ruimte tussen elkaar niet kunnen vergroten zal er nu druk opbouw plaats vinden.

Door deze druk opbouw word het kookpunt verhoogd.
dus hoger dan 99,9 graden Celsius.

echter wanneer men dus het tegenovergestelde zou doen dus de druk verlagen. zal het kookpunt ook naar beneden gaan. dus lager dan 99,9 Celsius.

Zo is het namelijk zo dat bij een relatieve druk van 2 bar het kookpunt ligt rond de 120 graden Celsius.

En bij een relatieve druk van 0,7 bar het kookpunt rond de
90 graden Celsius ligt.

De reden waardoor dit zo is bij over druk is omdat de moleculen bij een hogere druk dichter op elkaar gedrukt worden waardoor er meer energie nodig is om deze te laten koken.

Bij onderdruk is het zo dat doordat er minder druk op de moleculen heerst en er dus minder energie nodig is om
te koken.

Meer energie of minder energie bedoel ik dus de temperatuur mee!!

meer ( over 99,9 graden Celsius )
minder ( onder 99,9 graden Celsius )

Dit kunt u zelf testen door een pan met een deksel deels te vullen met water. breng het water eerst aan de kook doe de termometer erin en bekijk de temperatuur.
doe vervolgens de deksel erop zorg dat deze er goed op zit en niet los laat. en meet dan na een tijdje weer de temperatuur.

De temperatuur hoort hoger te zijn bij gebruik van een deksel. dit door de druk welke we hebben opgebouwd.

Ik hoop dat dit antwoord heeft kunnen helpen.

Groeten en succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
met een beetje zout erin kookt water ook eerder