Is het water warmer of lijkt het maar?

Als jij bij een vijver bent en het heeft ontzettend hard geregend (voelt) het water stukken warmer aan. Is dit inderdaad ook zo of is dit alleen gevoelsmatig.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Stel je voelt het water in de vijver voor het regent.
deze voelt koud.

het begint te regenen en na het regenen steek je je hand in het water. nu is het water warmer.

de reden hiervoor kan zijn. dat het regenwater een hogere temperatuur heeft dan het water in de vijver.

doordat dit regenwater zich vermengd met het water in de vijver geven beide warmte energie aan elkaar af het water in de vijver zal het regen water later afkoelen en het regen water zal het water in de vijver verwarmen.

door de warmte overdracht van regenwater en vijverwater naar elkaar onstaat er een temperatuurverschil dit verschil ligt tussen de temperatuur van het vijverwater en van regenwater.

dit omdat beide stoffen warmte energie aan elkaar overdragen en elkaar dus verwarmen/afkoelen.

de temperatuur kan dus ook niet boven de warmste stof komen en niet onder de koudste stof.

echter is er om een verschil op te merken wel een aardig temperatuur verschil nodig. + genoeg regenwater om de temperatuur genoeg te laten stijgen tot dit dus merkbaar word.

hoe groter de massa van het water hoe groter de energie overdracht.

hoe groter de soortelijke warmte hoe groter de warmte overdracht.

hoe groter het temperatuurverschill hoe groter de warmte overdracht.

teven geldt ook voor al deze 3 dat wanneer ze kleiner worden de energie welke deze afgeeft ook kleiner word.

Ook is het mogelijk dat de lucht om je heen afkoelt door de regen aangezien de soortelijke warmte van lucht lager is dan die van water zal de lucht sneller afkoelen door regen dan het water in de vijver daardoor word de gevoel temperatuur om je heen lager terwijl de vijver ook afkoelt maar met mindere mate lijkt het wanneer je, je vinger in de vijver steekt of je hand dat het water warmer is dan voorheen.

er zijn meerdere senarios mogelijk maar hooop je met deze 2 voldoende geinformeerd te hebben.

Groeten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat zou kunnen als het net ervoor heel warm is geweest dan is de regen ook warmer en als je vijver in de schaduw ligt en niet vol in de zon kan het water warmer aanvoelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de zomer koelt regen de lucht. Het water in de vijver is door de zon opgewarmd blijft dan nog wat langer warm en daarom voelt het in de buurt van de vijver warmer aan. Dat effect heb je ook op plaatsen waar veel stenen zijn (de stad of een asfaltweg). Dieren maken er regelmatig gebruik van om wat langer warm te blijven.
Als de lucht is afgekoeld en het water nog warm is, zie je vaak ook nevel opstijgen uit het water.
Bij diepere wateren duurt het wat langer voor de temperatuur gestegen is. Meestal is bijvoorbeeld het water in een brede sloot aan het einde van de zomer pas zo'n 20 graden.
In de winter is het effect overigens precies omgekeerd!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Water geleid warmte niet erg goed. Als het heeft geregend, is de lucht koud en de grond ook, omdat die de warmte beter geleiden. Als je dan in het water gaat lijkt het dus of het water warmer is, doordat je je lichaamswarmte minder snel verliest aan het water dan aan de koude lucht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het net geregend heeft is de luchtvochtigheid veel hoger. Dit geeft het warme kleffe gevoel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het lijkt me gevoelsmatig.
Een beetje vijver is zeker 50cm diep.
1 cm regen is al heel veel.

1 cm zou beteken dat er 2% water bijkomt, dat kan de temperatuur van de vijver niet veel veranderen, want als het buiten warm is, dan is de regen warm, maar de vijver is ook warmer dan in de herfst als alles wat kouder is.

De regen temperatuur verschilt dus meestal niet zeer veel met de temperatuur van het vijverwater.
En 2% kan geen grote invloed hebben.

Als je het echt zeker wilt weten zal je moeten meten.