Welk voor sieraden gebruikt metaal oxideert rozerood?

Ik heb voor het eerst van mijn leven een allergische reactie op een sieraad. Het gaat om een ketting die ik al jaren heb, van zilverkleurig metaal.

De allergische reactie valt samen met het moment dat deze ketting is gaan oxideren. Ik vermoed dat er een laag op het metaal zat die eraf is gesleten. Daardoor is het metaal onder de laag niet langer beschermd tegen oxidatie, en komt mijn huid in aanraking met het metaal waar ik blijkbaar allergisch voor ben (geworden).

De oxidatie ziet eruit als een rozerode blos op het nog steeds glanzende metaal. Op mijn huid heeft het donkergrijzig afgegeven.

Welk metaal is dit? Waar ben ik allergisch voor?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
11.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij kunnen dat meerdere metalen zijn. Maar ik weet in ieder geval wel wat je eraan kunt doen: blank lak erop smeren. Koop een flesje blanke nagellak en breng het aan op de achterkant van de hanger, er is daardoor geen direct contact meer tussen jouw huid en het metaal en weg zijn je klachten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie tip! Helaas hier niet toepasbaar, het is de ketting zelf die de reactie veroorzaakt (mijn nek ziet eruit alsof ik een strop heb om gehad) en daar zou blanke lak nooit op houden. Maar wel een goede om te onthouden als ik nog eens zoiets heb.

Het beste antwoord

Geen garantie dat dit is wat je zoekt maar:

Cupriet, koper(I)oxide is roze

Erbium Oxide is roze en wordt in sieraden gebruikt (voornamelijk in glas kleuring).
Holmium fluoride is roze, ik weet niet zeker hoe dit zit met oxiden (in aerogels wordt holmium oxide iig gebruikt een roze kleur te krijgen)
(Lanthanides worden ook regelmatig in legeringen gebruikt in sieraden)

Mangaan(II)oxide heeft een vaal roze kleur.

Cobalt(II) oxide is als het goed is ook roze (maar kleuren worden omschreven van olijfgroen tot rood)

Wanneer tin met chroom reageert wordt het ook roze

Het klinkt als dat het om een verzilverde of verchroomde ketting gaat met een koperen kern. Het roze zou dan koper(I)oxide kunnen zijn. Koper allergie is echter zeldzaam dus ik durf het niet zeker te zeggen. De donkergrijze aanslag hoeft ook niet per se van hetzelfde materiaal te zijn. En zo wel dan kan het ook nog een hydroxide variant zijn van hetzelfde materiaal.Het kaan ook puur toeval zijn dat de allergische reactie optreed nu de slijtage zichtbaar wordt en je allergisch bent voor het dekkende metaal. Allergieën voor nikkel of chroom komen vaker voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik denk dat het koper is. En zoals je het omschrijft, is het niet de oxidatie die rozerood is, maar het metaal zelf. Regelmatig worden sieraden gemaakt van koper, dat dan verzilverd wordt door er een laagje zilver omheen te maken. Dat zilver kan van inferieure kwaliteit zijn en slijten. Wat zichtbaar wordt is het onderliggende koper en dat is roodachtig.
Ik heb het zelf bij meerdere sieraden meegemaakt, ik hoop dat je hier wat aan hebt. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zilver wordt soms gerhodineerd om na de vervaardiging wat langer bestand tegen oxides te zijn. Dat wordt er elektrolytisch op aangebracht, zodat het een dun en gelijkmatig laagje Rhodium (platina soort) vormt. Uiteindelijk slijt dat laagje er af, en begint het oxideren van het zilver.

Maar de oxides van die jij beschrijft lijken wel van een andere metaal te komen, want zilveroxide is grijs tot zwart. Of een zilverlegering met een zeer laag zilvergehalte. Als het goed is vind je op zilver altijd een gehaltestempeltje in promille. Bijvoorbeeld 925 als het 1e gehalte is, 835 bij 2e gehalte of zelfs 800 als het 3e gehalte is (dat is voor zilver zeer laag hoor). Goeie loep vereist!
Daarnaast vind je ook nog als het goed is een 2e stempeltje, het meesterteken van de goudsmid, maar dat even terzijde.

Het metaal van je sierraad kan ook iets anders zijn wat op zilver lijkt, zoals Alpaca. Dat is een legering die uit koper, zink en nikkel bestaat. Als er geen keurmerk op je sierraad staat is dat waarschijnlijk dit materiaal. Koperoxides zijn rood, en de nikkel er in kan dan voor het huidprobleem zorgen.

Het kan ook nog eens Alpaca of iets dergelijks zijn wat verzilverd is (ook weer elektrolytisch aangebracht, dus meestal een dun laagje). Dat is altijd jammer om te ontdekken, en een onaangename verrassing - die je natuurlijk niet bij échte sierraden hebt.

Zie de bron voor meer informatie over de gevoeligheid voor verschillende metalen. De kans dat de huidreactie bij je met het nikkel te doen hebt is het meest aannemelijk. In meer zeldzame gevallen heeft de gevoeligheid met koper te doen.

Draag sierraden van 1e gehalte zilver, dat zal vrijwel geen huidproblemen geven. (925 0/00 zilver en 75 0/00 koper)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ijzer roest heeft de oxide een bruin/roze-rode kleur.
Koperoxide is groen en kobaltoxyde is blauw.