waarmee moet ik beginnen? (zie uitleg)

ik wil me graag verdiepen in kwantummechanica. ik weet dat het moeilijk is. en dat je het niet zomaar leert.

maar wat voor basis moet je hebben(of is handig) voordat je aan de kwantummechanica zelf begint?

en dan niet het semi-populaire gedeelte, maar gewoon met formules e.d.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bezind eer ge begint.

Antwoorden (7)

zou toch met het semi-populaire deel beginnen, al was het maar om meer inzicht te krijgen in de materie.

Toegevoegd na 1 minuut:
en je kunt er veel over aan de weet komen door alles wat los en vast zit te googgelen op dit heel interessante thema.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ben al redelijk bezig met het semi-populaire gedeelte. (niet dat ik het allemaal begrijp hoor :P) maar ik wil me toch verder verdiepen in de formules e.d.
en uit boeken leer ik beter dan internet. al is google zeker handig :) + voor je antwoord.
Ik denk dat je eerst de natuurkunde moet bestuderen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Boeken als : "een kleine geschiedenis van de tijd" van Stephen Hawking is een goed leesbaar boek.Gewone natuurkunde en kwantummechanica zijn erg verschillend.
Om je eerst zeer te verdiepen in gewone natuurkunde kan dan zelfs onhandig zijn.
Wel is een basiskennis van natuur- en scheikunde handig.
Daarna zou je met bovengenoemde boek en andere -aan dit onderwerp gerelateerde boeken van deze wetenschapper kunnen doornemen.
Je raakt dan niet verward door het verschil in inzicht wat tussen natuurkundigen bestaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kwantummechanica voor beginners lezen;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kwantummechanica is niet echt voor beginners, het bevat zeer zware wiskunde.

Je kan best beginnen met natuurkunde, wiskunde.
Maar om de effecten van kwantummechanica te zien moet je natuurlijk niets van natuurkunde kennen,
zoek maar eens op youtube: double slit experiment
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'niets' ????
maar ik ben ook geen beginner, tenminste. ik heb niet zoiets van, goh laat ik vandaag eens kwantummechanica bestuderen.
nee, ik wil me er echt in verdiepen, dat heb ik al redelijk gedaan op de semi-populaire manier (veel verhalen lezen e.d.) maar nog niet met formules.
Feynman lectures on physics. Tekst is fantastisch en alles is helder uitgelegd. Ook is er een Teleac cursus kwantummechanica. Je zou kunnen beginnen met Teleac klassieke mechanica voor een goede basis, zodat je wat meer weet over vectoren impuls rotatie etc.. Voor de relativiteitstheorie is Einsteins eigen werk (Mijn theorie) het meest helder. Ik zou beginnen met klassieke mechanica van Teleac, zodat je een goed gevoel krijgt voor de basisbegrippen en formules. Over de geschiedenis van de kwantummechanica is er een goed stripboek waarin de personages aardig tot leven komen, maar ik weet zo uit mijn hoofd de titel niet meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad Feynman.. even in youtube intypen en je krijgt iemand te horen die in erg begrijpelijke taal enthousiast kan vertellen over uiteenlopende zaken zoals elektrofysica, kwantummechanica enz. Ben helemaal fan van hem geworden en ook bezig met zijn boek Äre you serious Mr. Feynman. Internet is trouwens een geweldige bron van informatie. Ook National Geographic programmas over dit onderwerp zijn her en der te vinden.
Stephen Hawkins met "a brief history of time" is ook niet te vermaden. Temeer door de prachtige illustraties die 1 en ander verduidelijken....