Wat is de fase van vacuum????

Van stoom is de fase damp.
Maar wat is dat van vacuum?

Er is sprake van een vacuüm in een ruimte als daar geen lucht of welk ander gas aanwezig is.
Dus ik zelf denk dat je niet over een fase kan praten.
Maar de vraag staat wel in mijn boek dus.
Iemand een idee?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat het er eerder om gaat om de stof die zich IN het vacuum bevindt.

Het beste antwoord

Om te beginnen. Stoom is niet de fase van damp.
Stoom is een aggregatietoestand van water.
Damp heeft verschillende betekenissen.
In de natuurkunde verstaat men onder een damp de gasvormige toestand van een stof bij een temperatuur lager dan de kritische temperatuur.
In het dagelijks spraakgebruik bedoelt men echter met waterdamp kleine waterdruppeltjes, die als een nevel zichtbaar zijn. Denk aan een "dampend paard", de "damp sloeg uit zijn natte kleren" en de damp uit een kokende waterketel.

Je spreekt alleen over fases als je het over stoffen hebt.
Men onderkent als fasen de aggregatietoestanden vast, vloeibaar en gasvormig, alhoewel er tegenwoordig meerder vormen bestaan.
Zo mag je b.v. ook zeggen dat een materiaal in een bepaalde aggregatietoestand verschillende fasen kan hebben.
Diamant en grafiet zijn twee verschillende vaste fasen van koolstof, maar die twee verschillen in veel eigenschappen als dag en nacht.

Het begrip fase is dus ruimer dan de meeste denken. En ik denk dat daarom de vraagstelling wel juist is.
We spreken al over vacuüm als er er in een afgesloten ruimte een onderdruk heerst, dus lager dan de atmosferische druk. Is in zo'n ruimte de maximale onderdruk bereikt, dan spreken we over een absoluut vacuüm.

Wanneer men een stof nauwkeurig bestudeert kunnen er vaak meerdere vaste aggregatietoestanden worden gevonden. Zo zijn er voor vast water of ijs wel zeven verschillende manieren bekend waarop de watermoleculen gerangschikt kunnen zijn. Dit zijn zeven vaste fasen van water.
Deze verschillende vaste fasen van een stof kunnen voorkomen bij verschillende drukken en temperaturen. Ook kan het veranderen van de afkoelsnelheid bij stollen een andere vaste fase opleveren.
De verschillen tussen zulke fasen kunnen verschrikkelijk groot zijn: zo zijn diamant en grafiet twee verschillende vaste fasen van koolstof, maar die twee verschillen in veel eigenschappen als dag en nacht.

Ook tijdens het vacuümtrekken van een ruimte kun je dus spreken over verschillende gasvormige fasen.
Ik zou je vraag dus willen beantwoorden met een GASVORMIGE FASE.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit antwoord is leerzaam en geeft antwoord op mijn vraag. Dank je wel!

Andere antwoorden (2)

Vacuüm is geen stof, want al de lucht is eruit gezogen dus het is gewoon niks net zoals in het heelal. Dus het heeft ook geen faze
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een vacuum in normaal taalgebruik is niet een ruimte zonder lucht, maar met zeer lage concentraties. Zelfs het heelal is niet perfect vacuum. Wat er in zit is gasvormig.

---
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vacu%C3%BCm#Buiten_de_dampkring

Buiten de dampkring

Buiten de dampkring is het vacuüm veel beter dan ieder vacuüm dat op aarde gerealiseerd kan worden. Wetenschappelijke proeven waarvoor een hoog vacuüm nodig is, worden dan ook aan boord van satellieten uitgevoerd. In de interstellaire ruimte is het vacuüm nog beter. Zelfs dat haalt het niet bij wat er heerst in de intergalactische ruimte, tussen de sterrenstelsels.
[bewerken] Absoluut vacuüm

Uit de kwantumveldentheorie volgt dat een absoluut vacuüm, in de zin van een ruimte zonder deeltjes, theoretisch niet kan bestaan. Het vacuüm, dat wordt gedefinieerd als de toestand met de laagste energie, bevat een veelheid aan virtuele deeltjes, die onder meer verantwoordelijk zijn voor het Casimir-effect.