redoxreactie hulp

na mijn weten moet de oxidator boven de reductor staan.
ik heb als oxidator Na+ en h2o en als reductor cl- en h2o

de sterkste oxidator zou dan dus H2o zijn en de reductor cl-

nou staat in mijn andwoordenboekje dat deze reactie wel gaat verlopen. maar de reductor staat wel boven de oxidator.... is dit een fout van het boek? of zit ik nou verkeerd te kijken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K

Antwoorden (2)

zou idd een drukfout moeten zijn. Ik kom er ook op uit dat de reactie niet verloopt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er nog een verschil van ongeveer 0,3 volt zit, dus de red is net wat groter dan de ox, dan verloopt de reactie alsnog.

Delta V is groter dan 0.3 = aflopende reacties
Delta V is tussen -0.3 en 0.3 = evenwichtsreactie, waarbij -0.3 natuurlijk nog veel slechter verloopt dan plus.
Delta V is kleiner dan -0.3 = geen reactie