welke kracht buigt een duikplank weer recht als je ervan af springt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Huiswerk? Hoe zou je die kracht nou zelf noemen? Een duikplank is erg ....krachtig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toen ik op mijn snufferd ging vond ik het vooral vrij hard.

Het beste antwoord

De veerkracht. De duikplank wordt namelijk van vorm veranderd door erop te springen en als je er af springt zorgt deze kracht dat de plank weer terugspringt in zijn oorspronkelijke vorm. Door de veerbeweging gaat dit een beetje door.

Toegevoegd na 5 minuten:
Wikipedia zegt het als volgt:

"De veerkracht is de mechanische kracht waarmee het vaste lichaam zijn oorspronkelijke positie weer tracht in te nemen na eerst vervormd (bijvoorbeeld ingedrukt of uitgetrokken) te zijn".

De elasticiteit van het materiaal bepaalt de tegenkracht (de veerkracht).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De zelfde kracht al bij een elastiekje of een rietstengel. De veerkracht of beter de veerconstante. Praktisch ieder materiaal heeft deze veerkracht, de een wat meer dan de ander. Er is wel een grens voor die veerkracht en zoals begrijpelijk licht die voor ieder materiaal op een verschillend niveau. Zo ver ik weet is riet een materiaal misschien wel met de meeste veerkracht. Het kan het meeste doorbuigen om daarna weer in zijn oorspronkelijke stand terug te komen.
Overschrijdt je die grens (de rekgrens genoemd), dan vervormt het materiaal. Het kan breken (riet, hout), of het vervormd en komt niet meer terug in zijn oude vorm (staal)
In de mechanica wordt wel over de wet van Hooke gesproken, die dit heel mooi uitlegt.
Ook de rek- of vloeigrens beschrijft dit heel mooi als het om staal gaat.