zit er lucht in een zandloper, of is het deels vacuum?

Wij vroegen ons af of er in een zandloper alleen zand zit of ook lucht. Want Lucht zou het zand kunnen tegenhouden

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.8K

Het beste antwoord

Ik denk ook dat er lucht in zit, maar dan wel lucht waar het vocht zoveel mogelijk uit gehaald is anders krijg je inderdaad bij temperatuur verhoging vochtdruppels binnenin
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Zand is eigenlijk een verzameling heel kleine steentjes.
tussen deze steentjes zit ruimte, waardoor er lucht door kan naar de andere kant, dus ja, er zit lucht in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry, ik mis de feiten.
Omdat er lucht door kan zit er ook lucht in?
Er kan ook water door die ruimtes.. zit er dan ook water in?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je bent een zuurpiet, welke feiten mis je nu, er staat toch dat er lucht in zit en ook waarom dat zo werkt en bedankt voor je minduim.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er staat ook waarom ik iets mis. Omdat er lucht tussen de steentjes kan zit het er ook in..
Weet je wat er allemaal nog meer tussen past? Als je dat er ook allemaal in wilt redeneren dit zit tie binnenkort aardig verstopt.
Dat het er tussen past geloof ik ook wel, maar dat wil niet zeggen dat het er ook tussen zit!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wisl De vraag is, zit er lucht in of deels vacuüm.
Mijn antwoord is, ja er zit lucht in.
wat mis je dan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eddie, wat is mis is je bewijs.
Als ik zeg dat hij vacuüm is staan we weer gelijk, you know. En omdat ik het niet weet en dus geen onderbouwing heb, geef ik geen antwoord. Ik zeg toch ook niet, de lucht is blauw, de zon schijnt dus het is buiten 25 graden.
Jij zegt, er zit ruimte tussen de steentjes, dus er zit lucht in. Misschien zit er wel stikstof in, of helium.. offhuh.. vacuüm?
Ik kan me namelijk heel goed voorstellen dat ze geen lucht doen i.v.m. condens. Maar feitelijk heb ik geen idee! Wie zal het zeggen? Ik niet, want ik weet het niet.
Jij zegt wel wat, maar je onderbouwt het niet met een feit.
Vandaar mijn min duim. Lijkt me aardig gerechtvaardigd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Joh, wat kan mij die minduim schelen, ik loop maar wat te dollen. maar in de oudheid waren er al zandlopers, de mensen van toen, hadden nog geen helium, stikstof of konden het vacuüm maken, dus ging ik er voor het gemak er even van uit dat er gewoon lucht in zat, waarom ook niet?
Soms is het leven heel simpel!
Compliment voor je vastberadenheid, dat mag ik wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jammer dat in een reactie geen plaatje past.. http://create.boomerang.nl/profiel/twr-design/werk/vrede
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk daar kunnen nog veel mensen hier van leren!!
heel erg bedankt, klasse!!
Een zandloper die heel snel loopt zou mogelijk "iets" druk kunnen opbouwen hierdoor maar ik denk dat het bijna niet te meten is.

Er zit lucht in en ik denk dat dit komt omdat de zandloper al zo lang bestaat, toen waren er nog geen goede technieken om iets vacuum te krijgen

De huidige zandlopers zijn trouwens vaak gevuld met kleine glasbolletjes die niet klonten (en stuiven)

zie ook deze enorm leuke link over zandlopers

Toegevoegd na 2 minuten:
ps in de link staat trouwens ook dat de lucht het zand iets afremt, bij het plaatje op pagina 6
amigo
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik mis weer de feiten. Omdat hij lang bestaat zit er lucht in.
Misschien waren ze vroeger wel onnauwkeurig. Zit er nu een vacuüm in waardoor ze veel nauwkeuriger zijn geworden. In de link is het een doe het zelf hobby... wat is het bij de prof's?
amigo
13 jaar geleden
ik denk niet dat profs tegenwoordig nog zandlopers gebruiken voor tijdmeting...........
dus waarom de moeite doen om ze vacuum te maken tegen veel hogere kosten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ wisl, als jij het zo goed weet, waarom geef jij dan geen perfect antwoord?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mion, ik bedoelde met profs.. professionele zandlopers. Unknown52, ik zeg niet dat ik het goed weet, anders had ik een antwoord gegeven. Maar een antwoord moet dan wel feiten bevatten. Dus zonder het zelf goed te weten kan ik de motivatie van een antwoord nog wel zinloos vinden, zinloos m.b.t. de wetenschap.
amigo
13 jaar geleden
wisl ik vraag me af wat je hier precies voor feiten wilt zien (en wat is eigenlijk je belang bij deze vraag?) als het simpel op google te vinden was geweest zou de vraag overbodig zijn. Ik wens je HEEL veel succes met commentaar geven op de 20000 andere vragen van GV ( vooral die waar de vraag zelf al onzinnig is, in tegenstelling tot deze)
amigo
13 jaar geleden
khepput, treffend gesteld, professioneler wordt het toch niet, ik zie de NASA bij de volgende lancering nog niet aftellen via een zandloper
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zandloper zal idd geen professioneel (nauwkeurig) apparaat voor tijdreferentie worden (zoals bij de NASA)
Vroeger zullen de zandlopers idd niet vacuüm zijn geweest, maar zijn ze tegenwoordig nou deels vacuum of bevatten ze alleen lucht?
amigo
13 jaar geleden
die NASA was een GRAP (cynisch eigenlijk omdat ik een beetje verbaasd ben over bijna alle opmerkingen hier....)
amigo
13 jaar geleden
ps ik heb laatst gezocht maar kon geen ENKELE referentie vinden over zandlopers die vacuum zijn. Maar ja, als je het niet kunt vinden is dat natuurlijk geen bewijs dat het er niet is, maar ik denk zelf dat het niet bestaat
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hebben ze vast niet gedocumenteerd om de discussie levendig te houden...
Een zandloper is een instrument om de tijd te meten. Het bestaat uit twee glazen reservoirs, die via een smalle verbinding met elkaar verbonden zijn. In het bovenste reservoir bevindt zich zand dat door de zwaartekracht door het smalle kanaal valt, en een bepaalde tijd nodig heeft om compleet van het bovenste naar het onderste reservoir te gaan. Vervolgens kan de zandloper omgedraaid worden, waarna het proces opnieuw begint.

De grootste zandloper ter wereld in Boedapest
Het zand is meestal fijn zand, maar ook vermalen eierschalen of gemalen marmer werd gebruikt. Wanneer het zand precies een uur nodig heeft om helemaal naar beneden te vallen, spreekt men van een 'uurglas'.
In de zeevaart werd vroeger de zandloper gebruikt om de snelheid in knopen te meten. Ook het tijdstip van de dag kon op zee bijgehouden worden, waarbij iedere dag opnieuw werd begonnen als de zon op het hoogste punt stond. De tijd werd gemeten in glazen: na 30 minuten was de zandloper (het glas) doorgelopen en werd deze omgekeerd. Op de halve uren werd de scheepsklok dan éénmaal geluid; op de hele uren tweemaal.

Zoals je ziet wordt zand vaak als medium in de zandloper gebruikt. Dit materiaal is niet hygroscopisch en zal niet/nauwelijks beïnvloed worden door het beetje vocht dat zich in de afgesloten hoeveelheid lucht bevindt. Met b.v. zout zou dit natuurlijk wel zo zijn.
In principe zijn de reservoirs van een zandloper luchtdicht gemaakt, zodat er maar één maal een beetje buitenlucht in het reservoir wordt opgesloten. Ik zou me kunnen voorstellen dat men tegenwoordig bij een goede zandloper (zijn die er nog?) voorgedroogde lucht zou kunnen gebruiken of het reservoir op een droge dag zou sluiten.

Het zand loopt onder invloed van de zwaartekracht door het gaatje naar het onderste reservoir. Hier wordt dus een beetje overdruk opgebouwd die er voor zorgt dat de lucht via het "poreuze"zand omhoog kan stromen naar het bovenliggende reservoir. Daarbij ondervindt het zand tijdens het doorstromen enig weerstand die theoretische van invloed is op de doorstroomtijd. Maar het voordeel is dat de omstandigheden steeds hetzelfde zijn bij het omkeren van het glas en dus zijn de theoretische, vermoeden niet meetbare verschillen, steeds het zelfde en daarmee de doorlooptijd.
Trouwens wie keek er vroeger op een tiende seconde!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is dat een antwoord, nee, dat is Wikipedia...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fout. Dat is Wiki + eigen tekst!
Toch bedankt. Heb het aangepast Slip of the finger.