De woorden arts en dokter zijn synoniem maar worden in verschillende context gebruikt. In de spreektaal wordt meestal dokter gezegd, terwijl arts formeel correct is, ook als beroepsaanduiding. Bijvoorbeeld: "Mijn broer is arts." "Je moet ermee naar de dokter gaan." "Ik heb afgesproken met dokter Jansen." In samenstellingen wordt steeds arts gebruikt: huisarts, tandarts, oogarts.
Een arts wordt aangesproken met 'dokter'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Daar ben ik het helemaal niet mee eens. De titel "arts" is wettelijk beschermd! Alleen mensen die daartoe bevoegd zijn mogen het voeren! Daartoe dient thans een 4-jarige universitaire studie gevolgd worden tot doctorandus (voorheen 5 jaar) in de geneeskunde (drs. voor de naam) gevolgd door een 2-jarige periode van co-assitentschappen. Hierna dient een gelofte of eed (artseneed) afgelegd te worden en wordt men opgenomen in de artsen stand (Bij wangedrag kan men uit de artsenstand gezet worden en dan mag hij/zij zich geen arts meer noemen!) de titel arts wordt achter de naam gevoerd en het is gebruikelijk dat niet te combineren met drs. voor de naam omdat de titel arts veel hoger is. Arts is ook een beroepsaanduiding en kan dan gecombineerd worden met een toelichting zoals tandarts, dierenarts, veearts, KNOa-rts etc. Arts is geen aanspreekvorm. Dokter is een niet beschermde Nederlandse aanspreekvorm Iedereen mag zich aan laten spreken met dokter (vele chiropractoren doen dat graag) ....
Een arts of geneesheer (Latijn: medicus) is een persoon die gerechtigd is de geneeskunde te beoefenen.

Een arts wordt aangesproken met 'dokter'. Een tandarts of dierenarts wordt aangesproken met 'meneer' of 'mevrouw'.

er is geen wezenlijk verschil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een 'dokter' is iemand die een doctorsgraad heeft behaald. Wellicht is dat in de loop der tijd synoniem geworden voor iemand die doctor was in de geneeskunde.
Iemand die geen arts is, maar wel een doctorsgraad behaald heeft, kan volgens mij ook aangesproken worden met doctor (dr.).
Bij het woord arts is natuurlijk meteen duidelijk dat het om iemand gaat met een medische achtergrond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat kan, je kan een dr. hebben die volledig is afgestudeerd in de economie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry, maar dit is fout.
Dokter is de aanspreektitel van een arts. De meeste artsen zijn geen doctor. En de meeste doctors zijn geen arts. Doctor (afkorting: dr.) is de hoogste academische graad of titel die een persoon kan verwerven aan een universiteit. Het behalen van deze graad wordt aangeduid als een (wetenschappelijke) promotie en vindt plaats op basis van wetenschappelijke kwalificaties, waarvan het publiceren van een proefschrift doorgaans het belangrijkst is.
'Dokter' is de aanspreektitel van een arts. Een arts ie iemand die de geneeskunde uitoefent, ook wel geneeskundige genoemd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als heb beiden BIG geregistreerde geneeskundigen zijn, is er geen verschil tussen arts en dokter.
Wel kan een arts een gepromoveerd zijn en is dan naast dokter ook Doctor.
Wel moet eigenlijk gezegd worden dat een gespecialiseerde basisarts (oa.tot huisarts) mogelijk geen proefschrift geschreven hebben maar dat qua zwaarte en vorming naar mijn mening een gespecialiseerde arts in mijn ogen ook de titel van doctor zou moeten mogen dragen.
Überhaupt is de opleiding tot basisarts al een veel langere weg dan tot Drs of Master.
Mijn zoon heeft na het theoretisch gedeelte van 4 jaar eerst zijn scriptie en onderzoek afgerond, hij was dus wel Drs. maar nog geen arts omdat hij de co schappen nog moest lopen.
Wel was hij een van de weinigen die voor zijn co schappen al Drs. was.
Lekker verwarrend allemaal.
Eigenlijk kun je volstaan met de opmerking dat dokter gelijk staat aan arts maar dat wel eens vaker voor dokter Dr. gebruikt wordt, wat wettelijk niet altijd juist is.
Om de Dr. titel te mogen voeren is een diepgaand wetenschappelijk onderzoek nodig , afgesloten met een dissertatie die goed gekeurd is door de begeleidend hoogleraren.
Dit wordt afgesloten met een ritueel waar het verdedigen van een (soms grappige) stelling hoort en de te promoveren persoon door twee hulpen (paranimfen) ter zijde gestaan wordt.
Na "Hora est." (het is tijd) wordt de hoofdpersoon dan tot Doctor verklaard, op professor na de hoogste titel op wetenschappelijk niveau.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De titel doctor moet worden onderscheiden van dokter, wat een aanspreektitel van artsen is. Lang niet alle dokters zijn doctors; en de meeste doctors zijn geen arts. Het komt wel eens voor dat artsen (of vaker leken die over artsen schrijven) hun aanspreektitel 'dokter' als 'dr.' afkorten, hoewel het niet correct en in Nederland zelfs verboden is, omdat dit het bezitten van de beschermde graad van doctor suggereert.

In Nederland mag sinds de vervanging van de Wet Uitoefening Geneeskunst (1865) door de Wet BIG iedereen geneeskunde bedrijven. Er zijn wel zgn. voorbehouden handelingen die alleen door medisch geschoold personeel mogen worden gedaan. Voorbeelden hiervan zijn opereren en injecteren.

In Nederland is "arts" een beschermde titel, die pas kan worden verkregen na een academische studie en het afleggen van het artsexamen. Om zijn beroep te mogen uitoefenen moet een arts zijn ingeschreven in het BIG-register.
Zoals gezegd is dokter de aanspreektitel van een arts.