Gasfornuis gevaarlijk?

Stel, je laat de hele nacht het gasfornuis aan, (zonder vuur, alleen gas) en de ruimte (niet heel groot) vult zich met dit gas. Kun je dan overlijden aan de grote hoeveelheid gaslucht die je dan inademt?

Ik woon in een studentenhuis en ben héél boos geworden door de onvoorzichtigheid steeds!!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
46.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat begrijp ik. Maar het gaat mij om het inademen van het vrij gekomen gas.

Het beste antwoord

Ik zou me meer ongerust maken om de explosie die je kan krijgen wanneer iemand 's ochtends een lamp aan doet. Dit soort dingen zijn nou exact de reden dat studentenhuizen zo veel vaker afbranden dan woonhuizen. Je zou denken dat hoogopgeleiden beter moeten weten. Menig student heeft zo het afstuderen niet gehaald.
Sigaretten, ovens, fornuizen ed. zijn levensgevaarlijk in de handen van sommige studenten. Zeker het luie soort dat eigenlijk nog niet in staat is om op zichzelf te wonen.

Het gas zelf is idd ook bepaald niet ongevaarlijk maar voor het vanuit de keuken je kamer bereikt en met genoeg gas vult is het denk ik wel ochtend (zeker gegeven hoe erm... goed de ventilatie in veel studentenhuizen is... lek als een mandje is meestal geen slechte beschrijving). Methaan is idd behoorlijk giftig voor mensen dus risico is er zeker. Het zal een beetje afhangen van hoe groot je huis is, hoe oud (en lek) en waar de keuken in huis is. Meestal heb je wel voldoende ontluchting om niet bang te hoeven zijn voor verstikking. Douche ruimten, WC's en keukens hebben (iig dat zou in studentenhuizen wel moeten) doorgaans ontluchting systemen (nou ja; meestal niet veel meer dan een buis naar buiten maar het helpt wel). De kans dat je een forse explosie krijgt en de boel zo midden in de nacht afbrand (al dan niet met bewoners erbij) is een stuk groter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, bij een te grote hoeveelheid koolmonoxide kun je komen te overlijden. Maar gevaarlijker is het als er een ontploffing plaatsvind, die kans is ook groter, doordat je meestal niet naast het gasfornuis slaapt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan er niet dood door gaan maar ik zou wel uitkijken, als er 1 vlammetje bij komt vliegt heel de kamer in brand, kijk ook uit met stopcontacten als je een stekker daar in doet ontstaat er ook een klein vlammetje dat is al genoeg om het gast te laten ontploffen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er kan al een vonkje overslaan als je het licht aan of uit doet.