Hoe blijft al het ijs van de noordpool op zijn plek zitten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Interessante vraag, mijn grijze celletjes stoeien er nóg mee.
Het is ook zo'n groot oppervlak...
Ligt als een wit keppeltje op het koppie van de aardbol. Ga denk ik maar pitten nu het nog kan... :)

Het beste antwoord

Als je naar het filmpje kijkt en je ziet de aardbol, dan zie je dat de noordpoolkap een klein gedeelte vast zit aan het land. Verder bestaat de noordpoolkap alleen maar uit zeeijs. Dus bevroren zeewater. De kap is zo groot dat het natuurlijk veel meer wind- en zeewaterkracht kost om deze te verplaatsen. Zodra de noordpoolkap als nog zal verplaatsten zal de ene kant langzaam smelten(de kant die meer richting de evenaar komt) en de andere kant weer een stuk aanvriezen door de extreem, koude temperaturen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bah, altijd maar weer economisch voordeel waardoor de natuur het moet ontgelden. Waar moeten die ijsberen dan heen als er overal boortorens staan....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja en we doen er allemaal indirect aan mee door benzine, producten, apparaten enz. te kopen:(.. Het houdt een keer op hopelijk..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tijd voor een wereldregering!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of een epidemie die er voor zorgt dat de helft van de mensheid wordt uitgeroeid. Klinkt misschien heel grof, maar de aarde kan echt niet zoveel mensen aan en we moeten echt met ons allen een stapje terug anders gaat echt alles eraan!!. Back to nature. Nomadenbestaan:P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Terug naar de eenvoud is een hele goeie. + Punt van me!

Andere antwoorden (3)

Daar blijft het altijd koud omdat daar de zon het minst schijnt. Op landen zoals brazilie( dicht bij de evenaar) schijnt veel meer zon dan in de noord of zuidpool
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij moet je het ijs op de noordpool zien als een roterende schijf (immers ze draait mee rond de aardas). Zoals met de gekende proef met het roterende fietswiel, is er een aanzienlijke kracht nodig om de hoek van de rotatie-as te wijzigen. Deze kracht is niet aanwezig en dus geraakt het ijs niet weg van de pool.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het blijft niet op zijn plek zitten, de ontdekkingsreiziger Nansen heeft geprobeerd de Noordpool te bereiken door zijn schip de Fram heb op een strategische plaats vast te laten lopen.