Waarom moet je tijdens onweer alle ramen en deuren sluiten?

Je kan ze toch ook gewoon open laten staan? Ik dacht altijd dat inslag inslaat op het hoogste punt wat er aanwezig is... niet op het lager punt, als er een raam openstaat, toch?

Toegevoegd na 29 minuten:
ik heb het niet over het dak of de binnenkant, maar over de zijkant van het huis...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
41.4K

Het beste antwoord

Dat de bliksem altijd op het hoogste punt punt inslaat is een misverstand. De bliksem kan op ieder punt inslaan. Anders zouden mensen in een open veld niet getroffen kunnen worden als er jhpgere punten in de buurt aanwezig zijn. Jammer genoeg is dat niet zou. Denk aan b.v. de zoon van keeper De Jong die tijdens een wedstrijd dodelijk werd getroffen. Alles dicht dus in huis.
Het gevaar om persoonlijk door de bliksem getroffen te worden is relatief gering, maar de gevolgen kunnen ernstig zijn. Gemiddeld worden in Nederland vijf mensen per jaar dodelijk door de bliksem getroffen. Vroeger lag dit aantal nog veel hoger: er werden honderd jaar geleden gemiddeld zo'n 20 mensen per jaar dodelijk getroffen in Nederland.

Een huis zonder bliksemafleider is geen perfecte Kooi van Faraday. Bij een (nabije) blikseminslag kan de elektrische stroom zich een weg banen langs leidingen en zo elektrische apparaten beschadigen. De elektrische velden tijdens een ontlading kunnen echter zo sterk zijn dat ook niet aangesloten elektronica beschadigd raakt doordat alle geleidende delen als antenne fungeren en hoge spanningen veroorzaken.

Ook een telefoon met vaste aansluiting of kabels van televisies kunnen bliksem geleiden[1]. Elektronische apparatuur kan beschadigd raken en er kan brand ontstaan na een blikseminslag. Het is ook mogelijk dat de bliksem niet inslaat op het huis, maar via de kabels naar binnen komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Onweer gaat vaak samen met ander slecht weer zoals harde wind en regen. Dan is het maar beter dat je deuren en ramen goed gesloten hebt, voordat er stormschade ontstaat.
13 jaar geleden
Door inslag in de buurt kunnen er zgn vuurbollen ontataan die rond razen. Zo'n bol wil je niet in je huis hebben! Kans is ws klein, masr better safe then sorry.
Daarbij trekt metaal de blijsem aan, dus als je antennes oid in je huis hebt, is de kans ook groter dat he het onheil aantrekt en geleidt.