Je kunt licht zien, ook door het glas. Licht bestaat uit fotonen. Hoe kunnen die deeltjes door het glas? Is het glas soms voor een gedeelte poreus?

Hoe is het mogelijk dat fotonen door het glas heen kunnen? Je ziet licht immers door fotonen die je oog bereiken. Doet licht er ook langer over om door glas heen te komen aangezien de dichtheid groter is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Dat komt omdat hetgeen we zien als vaste materie in feite helemaal niet zo vast is, en dat materie op atomair niveau louter een verzameling gerangschikte piepkleine deeltjes zijn met een hele hoop ruimte daartussen.
Foton deeltjes kunnen daar gemakkelijk tussendoor.
In een atoom is de kern (protonen/neutronen) voor te stellen als een voetbal op een voetbalveld. Om dat voetbalveld cirkelen heel snel een paar tennisballen (de electronen). Daartussenin is niets, voldoende ruimte dus voor een passant als een foton.

Toegevoegd na 1 uur:
En als antwoord op je tweede vraag. De fasesnelheid van het licht veranderd iets bij de overgang van lucht naar glas, waardoor het licht wat onder een hoek invalt een richtingsverandering ondergaat, volgens een factor die de brekingsindex heet. Op de onderstaande links kun je als het je interesseert meer lezen daarover.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oké, bedankt voor de informatie! De wet van Snellius ken ik, maar dacht dat dat niet met de snelheid te maken had. Bedankt voor het uitgebreide antwoord!

Andere antwoorden (1)

Een foton is niet echt een deeltje. Het is een pakketje energie. Als je plaatjes opzoekt ervan zie je ook geen bolletje (zoals bij protonen etc) maar een grafische voorstelling van energie. Dus doordat het een verwaarloosbare massa heeft, gaat het dus ook door glas.