Als je een halve liter koud water bij een halve liter kokend water giet, is dit dan dezelfde temperatuur dan als andersom?

Als je een halve liter koud water bij een halve liter kokend water giet, is de liter water dan op de zelfde temperatuur dan als je een halve liter kokend water bij een halve liter koud water giet? Koud is 0 graden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Ik denk dat het resulterende water in het tweede geval kouder zal zijn.
Tijdens het gieten heeft het kokende water gelegenheid om wat af te koelen door de omringende lucht, welke op kamertemperatuur zal zijn. Bij het gieten van het koude water zal het water op kunnen warmen, dankzij de omringende lucht, maar het verschil tussen 0 graden en kamertemperatuur is lager dan het verschil tussen 100 graden en kamertemperatuur.
Als je dit soort effecten uitsluit, dan ga ik er overigens wel vanuit dat het resultaat dezelfde temperatuur heeft, na goed mengen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Je haalt me de ASCII's uit het toetsenbord... +1

Andere antwoorden (1)

De gemiddelde temperatuur van het mengsel is
(0,5 x 0) + (0,5 x 100) = 0 + 50 = 50° C, onafhankelijk van de manier waarop je het bij elkaar mengt.
Natuurlijk gaat deze berekening er van uit dat er geen energie verloren gaat tijden het bij elkaar gieten en mengen van de vloeistoffen. In dat geval zal de gemiddelde temperatuur iets lager zijn dan 50° C.