Wordt de snelheid van het licht beïnvloed door bijvoorbeeld smog of wolken?

Ik heb het dus niet over de intensiteit van het licht. Puur over de snelheid.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

De snelheid blijft hetzelfde, alleen weerkaatst het licht tegen de deeltjes van de stof die het passeert, zodat de uiteindelijk afgelegde weg langer wordt en er dus langer over doet ten opzichte van de waarnemer (en waardoor het lijkt dat de snelheid lager wordt).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De lichtsnelheid is door bv glas of water anders dan door lucht. Vandaar ook lichtbreking bij lenzen.

Ja dus, bij mist (waterdruppeltjes) kan de gemiddelde snelheid van licht minder worden als elke lichtstraal door druppeltjes vocht heen moet. Duidelijk is dan wel dat je niet meer scherp ziet...
Bij stofdeeltjes (roet bv) : daar gaat licht niet doorheen. Kan wel reflecteren. En een paar keer reflecteren maakt dat het licht een langere weg aflegt voor het ergens komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, licht door glasvezel is bijvoorbeeld ook even snel als licht door lucht. In tegenstelling tot licht wordt geluid wel beïnvloed hierdoor. Geluid door water gaat bijvoorbeeld veel sneller als door lucht. Dat komt omdat geluid trillingen in de lucht zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja sowieso, dit is de reden dat licht afbuigt in een prisma, de lichtsnelheid is minder
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uit een prisma komen duidelijk verschillende kleuren lichtstralen. Komt dat dan doordat de ene kleur straal een andere snelheid krijg dan de andere kleur straal?
Ligt snelheid is altijd gelijk, ze hebben een nieuwe machine waar ze het mee willen vertragen. Niets met smog te maken.