De maan in in principe altijd vol, maar hiermee wordt bedoelt dat de maan verlicht wordt op een zodanige manier dat de hele maan zichtbaar is.

Toegevoegd na 1 minuut:
4 maart is overigens de volgende 'volle maan'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de zon vlak langs de Aarde op de maan schijnt. Dan is 't volle maan. De 'volste' maan kan je zien op de dag van een maansverduistering (en dan vlak voor of na de verduistering).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de maan wordt beschenen door de zon en is dus zichtbaar op de aarde . als de aarde in de straal van de zon komt zie je de schaduw van de aarde op de maan en lijkt het of er een stuk uit de maan is.
als ze zon de aarde en de maan in 1 rechte lijk staan spreek je van een maansverduistering.
als de zon de maan en de aarde in 1 lijn staan kun je een totale zonsverduistering krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onze maan is rond.
Vanaf de aarde is alleen het deel van de maan zichtbaar dat door de zon wordt beschenen - daardoor lijkt het net alsof dat deel licht geeft.
Het grootste deel van de tijd is een gedeelte van de maan niet zichtbaar, dit komt omdat de aarde dan tussen de zon en de maan instaat, daarom valt de schaduw van de aarde op de maan. Dat gedeelte is dan donker en dat kunnen we dan niet van de nachtelijke lucht onderscheiden.
Op het moment dat de aarde niet tussen de zon en de maan staat, word één zijde van de maan compleet beschenen, zodat wij een volle maan zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zie ook mijn antwoorde bij jouw andere vraag"hoe kan de maan licht geven?"

Of we een volle maan zien, een halfvolle, of een nieuwe maan (die zie je helemaal niet) hangt af van de stand van de maan ten opzichte van de zon en de aarde, en de schaduw die de aarde op de maan werpt.

Zie ook: http://www.meteo-maarssen.nl/ast_maan.html