Kan CERN genoeg anti-materie produceren voor een bom?

Een halve gram anti-materie is even destructief als de Hiroshima bom. In het huidige tempo van CERN beweren ze dat dit nooit zal gebeuren, want hier doen ze 2 miljard jaar over om te maken.
Momenteel hebben ze alles bij elkaar genoeg antimatter geproduceerd om een gloeilamp een paar minuten te laten branden.
Duurt het echt zo lang, of hebben we van Moore's Law geleerd dat veel dingen elke 18 maanden 2 keer zo snel gaan?

http://public.web.cern.ch/Public/en/Spotlight/SpotlightAandD-en.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Antimatter_weapon
http://en.wikipedia.org/wiki/Moore's_law

Mocht de ontwikkeling elke 18 maanden 2 keer zo snel gaan, dan is die 2 miljard jaar pessimistisch, en zijn we er over 30 jaar al :P

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag~! +1

Het beste antwoord

Bij lange na niet. De krachtigste deeltjesversnellers (de kleine broertjes van de LHC; dingen van enkele kilometers lang) kunnen hooguit zware deeltjes als een antiproton maken met enkele tegelijk tegen enorme energie kosten die vervolgens bijzonder kort bestaan. Zelfs als je de wet van Moore zou toepassen (die hier totaal geen raakvlak heeft) blijft dit een waanzinnig inefficiënte methode. Die hoeveelheid om een gloeilamp te laten branden gaat om de totale wereldwijde productie sinds de ontdekking van antimaterie decennia geleden. Het record voor bulk antimaterie productie staat voor zover ik weet op 1 enkel volledig waterstof atoom. En dat was al een doorbraak in de natuurkunde te noemen.

Om hoeveelheden van zelfs maar microgrammen tegelijk te maken zou je een compleet nieuwe manier moeten bedenken om tegen weinig energie antimaterie te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Als ze anti-materie kunnen produceren, ALS, dan is dat zo weinig dat het op of onder subatomair niveau is...

En dat antimaterie-deeltje dat ze zouden kunnen maken zal zo kort in existentie zijn dat het nauwelijks nog materieel genoemd zal kunnen worden...

En als ze het Higgs-deeltje kunnen aantonen, dan zijn ze al heel erg tevreden...

Maak je geen zorgen de hoeveelheid energie die ze erin kunnen stoppen is bij lange, en dan by far bij lange niet toereikend om iets te maken dat werkelijk destructief zou kunnen zijn...

Maak je geen zorgen, please...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"als"? Anti-materie is al geproduceert hoor, maar wel in hele kleine hoeveelheden. Of bedoelde je dat ook? Het is wetenschappelijk bewezen dat de deeltjes waarschijnlijk bestaan hebben. Ze waren immers na aanmaak meteen ook weer geannileerd ;o) In zoverre ga ik met je mee. Verder natuurlijk helemaal mee eens, +1
Het antwoord is simpel, gooi er genoeg geld en kennis tegenaan en het gaat ze op middellange termijn lukken. Dus ja, iedere vorm van macht die een mens kan pakken, pakken ze.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar gaan ze dan een paar eeuwen over doen, want voorlopig is het ding na een paar uur draaien een jaar kapot.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedoel je met ding de deeltjesversneller? Die wordt toch niet alleen hiervoor gebruikt?
Pim, Ik neem aan dat de vraag voortkomt uit de film Angels en Demons. Gek genoeg geef je zelf al de link waarop het CERN zelf zegt dat het niet kan. Zij geven op deze pagina uitleg dat de deeltjes wel zijn geproduceert, maar in hele kleine hoeveelheden.

je geeft zelf aan dat er genoeg is geproduceerd om een gloeilamp te laten branden. Wat je er niet bij vertelt is dat dit een berekening is en dat ze er geen gloeilamp op hebben laten branden. Waarschijnlijk heeft het maken van deze hoeveelheid deeltje ook enorm veel energie gekost. Het is niet zo efficient om eerst een heleboel energie te stoppen in een antideeltje zodat er weer een beetje energie vrij komt. Het CERN en andere instituten doen vooral wetenschappelijk onderzoek naar de deeltjes. Of er ooit een toepassing voor komt is maar de vraag.

In het boek van Dan Brown worden de deeltjes opgeslagen in een speciale buis. Maar als die buis uit materie bestaat zouden de antideeltjes niet lang bestaan. En als de deeltjes in de buis in een of ander veld zouden zijn opgesloten zou dit heel veel energie kosten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
over dertig jaar heb je nog maar 2 tot de twintigste (is ruim anderhalf miljoen) maal een flut beetje, waarvan het in stand houden een veelvoud aan energie kost.
Er zijn wel efficiëntere manieren om een volk uit te moorden (en dat hebben we tragisch genoeg bewezen ook).