wat gebeurt er met traangas dat over de datum is?

wat gebeurt er met de samenstelling?

wordt het aggresiever of zwakt de kracht juist af?

schadelijker of niet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.1K

Antwoorden (2)

Het traangas verandert niet zozeer. De fabrikant geeft echter een houdbaarheidsdatum aan, omdat met name de verpakking en de ontsteking een probleem op kunnen leveren. Hierdoor kan de fabrikant, na verloop van de datum, niet meer garanderen dat het traangas op de voorgeschreven wijze kan worden ingezet.
13 jaar geleden
Traangas (CS gas) is op zich een stabiele verbinding.
Daar gebeurt op zich weinig mee, ook na de vervaldatum zal de chemische stof nauwelijks veranderen.
Wel kan door microlekjes in busje en ventiel drijfgas ontsnappen.
Na een bepaalde datum kan het zijn dat de persdruk te gering wordt om het gas in de ruimte te spuiten.
Het is niet handig vermeende (en in Nederland verboden)
veiligheid voorhanden te hebben.
Je ziet dat ook wel eens met overjarige verfspuitbussen, de verf zit er nog wel in,maar komt er niet of nauwelijks meer uit.
De fabrikant houdt een zeer veilige marge aan, zelfs jaren na de vervaldatum KAN het busje nog goed werken.
Maar als het niet werkt heb je een groot probleem, een aanvaller kan dan wel eens extra agressief worden.
In die zin ontstaat een veel gevaarlijker situatie.
Het in het bezit hebben van traangas is zeer strafbaar in Nederland, ongeacht de vervaldatum.
Daar komt bij dat traangas beduidend vergiftiger is dan pepperspray. Het bezit ervan wordt beschouwd als een misdrijf. Ik raad je daarom aan niet met dit soort spullen om te lopen of in huis te halen.
Je draait er mogelijk de bak voor in!

Toegevoegd na 1 minuut:
Dat geldt ook voor pepperspray.