hoe hebben ze de snelheid van licht berekend?

hoe kunnen ze dat meten als iets met 300 000 000 (ongeveer) meter per seconde gaat?

hoe zijn ze daar achter gekomen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.5K

Antwoorden (2)

In 1676 stelde Ole Rømer de lichtsnelheid vast op 225 000 km/s. Hij vond deze snelheid door de tijden te vergelijken, waarop de maan Io van Jupiter achter Jupiter (eclips) tevoorschijn komt (zie de precieze beschrijving bij Meten van de lichtsnelheid). In 1849 bepaalde Fizeau het met een draaiend tandrad tot op ongeveer 5% nauwkeurig (en met een iets andere methode halveerde hij het jaar daarop zijn meetfout nog). Foucault verbeterde dit nog met een draaiende spiegel. Michelson kwam in 1903 tot 299 940 km/s.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Meten_van_de_lichtsnelheid
Rømer
De oudste bepaling van de lichtsnelheid werd gedaan in 1676 door Ole Rømer. Rømer ontdekte dat het tijdstip dat een eclips van Io (een maan van Jupiter) werd verwacht steeds later werd naarmate Jupiter verder weg stond en weer "correcter" werd als Jupiter weer dichter bij de Aarde stond. Hij verklaarde dit door een eindige lichtsnelheid. Rømer zag dat het licht er 22 minuten over deed om 2 keer de afstand van de aarde tot de zon te overbruggen, hij zag de maan Io namelijk 22 minuten later uit de schaduw komen als de aarde het verst van Jupiter weg stond

Fizeau

Hippolyte Fizeau liet in 1849 een lichtstraal tussen de tanden van een tandwiel doorschijnen. Een op een afstand van 8 km geplaatste spiegel weerkaatste de lichtstraal terug door dezelfde opening. Het tandwiel bestond uit meer dan honderd tanden en roteerde met een snelheid van ruim honderd omwentelingen per seconde. Fizeau kon de snelheid van draaien van het wiel variëren. Zo kon hij de snelheid van draaien zodanig instellen dat het licht net niet meer door hetzelfde gat viel.

Omdat de afstand die het licht had afgelegd bekend was (16 km) en de snelheid van draaien van het tandwiel eveneens bekend was kon hij de snelheid van het licht bepalen op 313 000 km/s.

Er moest exact bepaald worden wat de afstand was die de lichtstraal had afgelegd, evenals de exacte omwentelingssnelheid van het tandwiel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De snelheid van het licht wordt niet gemeten, die is exact bekend. Dat is zo omdat in 1983 is afgesproken dat de lengte van een meter exact gelijk is aan de afstand die het licht in vacuum aflegt in 1 / 299.792.458 seconde.

De snelheid van het licht IS constant, en daarom is afgesproken de eenheid van lengte daaraan te bepalen.

Vóór de zeventiende eeuw dacht men dat licht oneindig snel was. Galileo was een van de eerste die daaraan twijfelde, en hij beschreef al een experiment, zoals te vinden in het andere antwoord, om de snelheid te meten daar middel van lantaarns en grote afstanden.

Lees de bron eens door, best interessant om te weten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
iemands minnetje snap ik niet, want wat er staat is geheel juist....