maakt het uit, bij welke temperatuur het water bevroren wordt, voor de ontdooitijd ?

Stel ik bevries een blok ijs van 1 bij 1 cm bij 0 graden celsius, en ik ontdooi het bij 1 graad. is er dan een verschil, als het ijsblokje bevroren wordt bij -60 graden, voor de ontdooitijd ?

Toegevoegd na 6 minuten:
is er een formule om uit te rekenen, hoe snel het ijs opwarmt ?

Toegevoegd na 20 minuten:
oke, ik wil graag weten hoelang het duurt voordat het blokje ontdooit, als hij al een temperatuur van 0 graden bereikt heeft. zou ik dit kunnen uitrekenen met een formule?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.4K

Antwoorden (3)

Het ijs gaat pas ontdooien bij 0 graden, als het ijs dus -60 is moet het eerst opwarmen tot 0 graden voordat het begint te ontdooien.

Toegevoegd na 12 minuten:
Dus moet je eerst energie toevoeren voordat het ijs op de smelttemperatuur komt en dat kost tijd.
Diepgevroren voedsel ontdooit daarom ook niet meteen, gelukkig maar!
Wel is de energie die ijs van 0 graden opneemt om in water van 0 graden te veranderen , heel groot.
Daarom koelen ijsblokjes een glas limonade oid ook goed af, ook als het buiten flink warm is en onttrekken ijsjes een boel warmte aan je lichaam.
Bij de volgende stap, van water naar waterdamp neemt water ook heel veel warmte op, daarom kun je een fles water op het strand afkoelen door er een kletsnatte doek omheen te wikkelen, de wind verdampt dan het water uit de doek en de verdampingswarmte onttrekt het deels aan de fles met water dien daardoor afkoelt.
Het bijzondere is dat water niet tot het kookpunt gebracht hoeft te worden om te verdampen, zoals het wel tot het stolpunt afgekoeld moet worden om er ijs van te maken.
Alleen onder ZEER hoge druk kan ijs ook BOVEN het nulpunt smelten maar zal bij het wegvallen van de hoge druk direct weer in ijs veranderen.
Zo werkt de truc waarbij een ijzerdraad met gewichten aan weerszijden zich door ijs heentrekt en nochtans het lok ijs niet doormidden snijdt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een ijsblok gedraagt zich net als iedere vaste stof tot aan het vriespunt. Dus als je ijs van 60° wilt ontdooien zul je het eerst op moeten warmen tot 0°. De energie die hiervoor nodig is heet de soortelijke warmte (sw). Op het moment dat je het ijs smelt kost je dat meer energie (warmte) en deze energie wordt smeltingswarmte (sw)genoemd en deze is veel hoger dan de sw.
Als alles water is geworden speelt de sw van water weer een rol. Als deze gegevens kun je op internet opzoeken. ook de formules hiervoor.
ps. hoe snel het ijs opwarmt hangt natuurlijk af hoeveel energie je er in stopt. Ontdooi je met heet water of met een gasbrander. Snap je?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hierbij nog de formules

De warmte nodig voor opwarmen en afkoelen is afhankelijk van: de massa van hetgeen je wilt opwarmen, de soortelijke warmte (dat is een constante die per stof anders is, en het temperatuurverschil (officieel in K, = graden Kelvin maar daar kun je graden celcius voor lezen).

Ontdooien is afhankelijk van de smeltwarmte (dat is weer een constante, afhankelijk van de stof) en de massa die je laat smelten (het gaat bij een vaste temperatuur dus geen temperatuurverschil)

Q = de benodigde warmte in kJ (kilo Joule)
c = de soortelijke warmte in kJ/kg.C (kilo Joule per kg en per graad celcius)
m is de massa in kg (kilogram)
q = de smeltwarmte in kJ/kg
dT = het temperatuurverschil in graden (C)

c (water) = 4,2 kJ/kgC
c (ijs) = 2,1 kJ/kgC
q (ijs) = 334 kJ/kg

De formules:

Q (opwarmen) = m . c . dT
Q (smelten) = m . q
(de punt staat voor vermenigvuldigen)

dus ijs van -60 naar 0 graden brengen kost (voor 1 kg):
1 . 2,1 . 60 = 126 kJ

ijs smelten (1 kg) kost:
1. 334 = 334 kJ

en evt het smeltwater opwarmen naar 60 graden (1 kg) ;
1 . 4,2 . 60 = 252 kJ

het smelten kost veruit de meeste energie (want ijs van -60 zit niet in je vriezer), om je drankje te koelen maakt het dus niet zo heel veel uit of je ijsklontje -18 of -5 graden is.

Toegevoegd na 2 minuten:
En de tijd die het kost is zoals iemand al opmerkte afhankelijk van wat je als warmte bron neemt, je weet nu hoeveel warmte je nodig hebt, als je bijv weet hoeveel warmte een gasbrander geeft (in kJ per seconde) kun je dus uitrekenen hoeveel seconden het duurt.
amigo