‘bij laag water’, ‘als het eb is’. Hoe komt 't toch dat bijna iedereen denkt dat laagwater hetzelfde is als eb?

Eb is de tijd tussen hoog- en laagwater.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (5)

Omdat Eb zowel de periode van afnemende waterhoogte, alswel het laatste waternivo is, zoals in VanDale staat (wat de officiele nederlandse definities zijn)

eb de; v(m) 1 afnemend getij 2 laagwater

Toegevoegd na 24 minuten:
laatste waternivo = laagste waternivo
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat het hetzelfde IS.
Wat jij noemt is de tweede betekenis ; de tijd tussen vloed en eb in. Zoals de periode tussen eb en vloed ook weer vloed genoemd wordt.

Er is natuurlijk eigenlijk geen moment waarop het water - hoog of laag - stilstaat. Het getij is een voortdurende beweging. Het precieze moment van het hoogste of laagste punt is dus maar heel even. Vandaar dat we de voorliggende periode ook eb of vloed noemen. Maar ook dat hoogste of laagste punt. Beiden goed dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt eb,vloed en getijde.
"getijde:
Het periodiek rijzen en dalen van het water als gevolg van de aantrekkingskrachten van maan en zon "
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is beide goed! het moment wanneer het waterpeil het laagst is heel kort. Waardoor het moment (+/- 6u) naar de de eb toe, als eb wordt gezien. Evenals het moment (+/- 6u) naar vloed, ook vloed wordt genoemd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
even heel kort,
voor mensen die veel op en aan zee werken/leven, denk aan vissers enz... is het heel erg handig om te weten wat de stroming doet.
-eb wil dus zeggen dat het water richten z'n laagste punt gaat
-vloed betekend dat het water nog hoger wordt.

Voor surfers, ben ik, is dit ook erg handig om te weten.

het is twee keer per rondje van de maan om de aarde eb en vloed. Wel schuift het elke dag 30 minuten of zo op, dus iets later