het antwoord is heel simpel! zoals het woord al zegt! Lichtjaar. De de afstand dat het licht aflegt in een jaar.

Eigenlijk is het geen constant getal, stel het licht zou een jaar lang moeten reizen door water, zou uiteindelijk de afstand korter zijn.

Maar om met lichtjaren te kunnen rekenen. Hebben ze de snelheid van licht als constante op 299 792 458 m/s gezet. waardoor de afstand in een lichtjaar wordt: 299 792 458 * 365,25 * 24 * 60 * 60= 9 460 730 472 580 800 meter. Door deze constante is het makkelijker verhoudingen weer te geven in het enorme heelal.

Uiteraard heb je ook ander meetsystemen om de verhoudingen te weten tussen sterren.

Zo heb je de dichtstbijzijnde ster (na de zon) Proxima Centauri op een afstand van 4,2 lichtjaren. Dat zou dan neerkomen op 39 735 067 984 839 360 meter afstand van de aarde.
Dan is het makkelijker dat Proxima Centauri op 4,2 lichtjaar van de aarde is verwijderd.

Zo is de zon ongeveer 8 lichtseconden van de aarde.

Toegevoegd na 2 uur:
Correctie de zon staat 8 lichtminuten van de aarde, niet 8 lichtseconde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Kleine correctie: de zon staat op 8 lichtminuten afstand, niet op 8 lichtseconden.
LeonardN
5 jaar geleden
-Het antwoord is niet te geven, de vraag is onjuist gesteld. Hoelang duurt een kilometer is ook niet beantwoorden. Niet zonder verdere informatie over snelheid.

Andere antwoorden (4)

Een lichtjaar is geen hoeveelheid tijd. Een lichtjaar is de afstand die het licht gedurende een jaar in vacuum aflegt.

Vragen "hoe lang duurt een lichtjaar" is dus net zoiets als vragen "hoe lang duurt een kilometer". De vraag heeft geen betekenis en kan dus niet worden beantwoord.

Toegevoegd na 1 minuut:

Zie onderstaande Bron voor meer informatie. Daar staat ook dat een lichtjaar gelijk is aan 9 460 730 472 580 800 meter.
Cryofiel
13 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
+precies dit
Een lichtjaar is geen tijdsaanduiding maar een afstandsaanduiding voor een afstand in het heelal. 1 lichtjaar.

Voor je dit soort vragen stelt kun je misschien beter zelf eerst even googlen... ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ Gelijk heb je Rammy. Er worden hier op GV vaak vragen gesteld die simpel op te zoeken zijn op internet.
1 jaar.

Toegevoegd na 13 uur:
Eerlijk gezegd snap ik al die minnen niet. Natuurlijk weet ik ook wel dat een lichtjaar een afstand weergeeft (zie andere antwoorden), maar in dit specifieke geval hangt er ook een tijdsduur aan een lengte, namelijk precies 1 jaar. Dus an sich is het een legitieme vraag en is 1 jaar volgens mij het juiste antwoord.
Ergo, je kan ook vragen hoe lang duurt 1 meter? Welnu dat is 1/299 792 458 seconde. Echt waar, zie onderstaande link.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een lichtjaar is de afstand die een foton zou afleggen in vrije ruimte, oneindig ver weg van elk zwaartekrachtsveld en magnetisch veld in één Juliaans jaar (365,25 dagen van elk 86 400 seconden). Doordat de lichtsnelheid in vacuüm per definitie exact gelijk is aan 299 792 458 m/s is een lichtjaar exact gelijk aan 9 460 730 472 580 800 m
Bronnen: