Waarom roesten metalen wel en kunstof niet?

Het zijn een beetje aparte vragen maar ik hou me Profiel Werkstuk over kunststoffen dus moet ik dat soort dingen moeten verklaren

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je daar je profielwerkstuk over doet, ga ik er van uit dat je ook wel wat scheikunde gehad zult hebben en dat je dat dus ook zult kunnen verklaren. Of heb je niet op zitten letten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tuurlijk heb ik scheikunde maar wij hebben het niet over waarom metaal roest en kunststof niet. Meer over wat nou een kunststof is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het hangt ervan af wat voor kunststof je hebt (thermoplast of thermoharder). als je een kunststof laat reageren met zuurstof (onder hoge temperatuur natuurlijk) krijg je natuurlijk koolstof/koolstofdioxide/koolstofmonoxide en water. Afhankelijk v/d kunststof. Metalen hebben niet zoveel energie nodig om te reageren met zuurstof kunststoffen wel. En roesten (reactie met zuurstof waarbij weinig energie nodig voor is) is een eigenschap van metalen.

Antwoorden (2)

Omdat de moleculen in metalen een verbinding aangaan met de zuurstof in de lucht. Alle soorten stal zijn samengesteld uit verschillende metalen, die zogenaamde elementen zijn die op hun eigen manier een verbinding aangaan met de zuurstof in de lucht. Zo wordt ijzer roodbruin (roest), zilver zwart en koper groen.

In kunststoffen vinden we geen zuivere stoffen (elementen) die een verbinding met zuurstofmoleculen kunnen aangaan. Het zijn in de regel polymeren, hele lange verbindingen van verschillende stoffen dus, waar niks zuivers of elementairs aan is. Er gebeurt wel wat mee, maar dat heeft meestal te maken met het verdampen van de weekmakers in de kunststof of het verbleken van kleurstoffen.

Voor de precieze verklaring zul je scheikundig heel diep moeten gaan ; ik weet niet voor welke opleiding of voor welke school en op welk niveau je dit werkstuk moet maken, dus daar ga ik op dit moment niet al te diep in grutten.

Hou het er in grote lijnen maar op dat de grondstoffen voor kunststof gewoon niet edel, niet zuiver genoeg zijn om spontaan chemische reacties met de lucht aan te kunnen gaan.

In de afbeelding zie je in het blauwe deel met name de bovenste rij alle metalen die in stalen voorwerpen voorkomen. Moleculen die bestaan uit één atoom. Polymeren waarvan kunststof gemaakt worden, vind je hier niet in terug. Dat zijn mega-moleculen die zijn samengesteld uit vele verschillende stoffen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
metaal is niet roestvrij staal kunstof is geen staal en kan tegen water

Toegevoegd na 1 minuut:
Metaal is een soort roestbak...:D en kunstof daar maak je kleren van!

xxjes yyyyy