Onstaat er, uirsluitend door de luchtdrukverschillen opstuwing van zeewater

Ontstaat er, buiten de opstuwende krachten van de lucht stromingen, in een gebied van (zeer) lage druk een opstuwing van zeewater t.o.v. de omgeving, waar een hogere luchtdruk is (lijkt mij logisch, maar kan er niets over vinden)?
En als dit zo is, wat is de omvang van dit fenomeen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee dat is niet zo.
Zie voor uitleg bijgaande sites en er is nog veeeel meer info beschikbaar op internet.
Type maar eens in "Opstuwing oceanen".

Toegevoegd na 1 dag:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zeestroom

http://nl.wikipedia.org/wiki/Passaat

http://www.geografie.nl/index.php?id=640&tx_ttnews%5Bswords%5D=el%20ni%F1o%20&tx_ttnews%5Bpointer%5D=2&tx_ttnews%5Btt_news%5D=72&tx_ttnews%5BbackPid%5D=502&cHash=daac0e9cb7

http://www.knmi.nl/cms/content/88238/knmi06_klimaatscenarios_voor_de_21e_eeuw
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Tussen zeer hoge en lage luchtdrukgebieden zit al gauw een meter waterdruk verschil en als het hoge- of lage drukgebied lang genoeg stand houdt moet dat zich uiten in de waterstand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verschil in luchtdruk is maar gering tov de waterdruk. Zo staat 200 mbar verschil in luchtdruk (en dat is behoorlijk wat) gelijk aan een kolom van 20 cm water.

Opstuwing door harde wind/storm en getijden (door de aantrekkingskracht van de maan) is vele malen groter.
De harde wind/storm komt natuurlijk wel vaak overeen met luchtdrukverschillen, maar dus niet direct een invloed op de waterstand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat ontstaat. In een orkaan, waarin in het centrum de luchtdruk bijzonder laag is, komt het zeewater een heel stuk omhoog, nog afgezien van de zuigende kracht van de orkaan.

Verder ontstaat er door het relief onder het zee-oppervlak een soort mini-relief aan het wateroppervlak. De bergen en dalen op de oceaanbodem zie je in het klein ook op het wateroppervlak. Er heeft ooit jaren geleden eens een prachtige kaart in de Kijk gestaan waarop dit relief aan het oceaanoppervlak werd weergegeven. Ik kan hem helaas niet meer vinden.