ontsteekt wasbenzine als het in aanraking komt met elektriciteit?

Dit zou ik graag willen weten i.v.m met een experiment (maak je vooral geen zorgen) :)

Toegevoegd na 3 uur:
Met een vonk dus wel als er genoeg dampen zijn?

Of is gewone benzine misschien een beter onbrandbaar middel?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Wasbenzine is een niet geleidende vloeistof die dus elektrostatisch geladen kan worden, vandaar dat vliegtuigen geaard worden voor ze gaan tanken.
Nu is petroleum (kerosine) lang niet zo vluchtig en brandbaar als benzine, maar elektrostatisch geladen vloeistoffen kunnen al door St. Elmsvuur (dat is nog geen vonk) tot ontbranding komen.
Een vonk echter is met zijn 28 000 graden Celsius zonder meer een ontstekingbron.
Dat St Elmsvuur dit ook kan heb ik met elektriseermachines bewezen. De lucht ioniseert dan met een purperen gloed, de hoge spanning aan de - pool laadt de lucht sterk negatief en deze gaat dan gloeien, hetzelfde gebeurt als een betastraal in de lucht komt, je ziet dan hoe de elektronen de lucht ioniseren
Deze vormt dan ook ozon, ozon en benzine hebben geen verdere aanmoediging nodig om tot verbinding over te gaan.
Daarom moet je met benzine zo ontzettend voorzichtig zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Alleen als er een vonk ontstaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja en nee, in vloeibare vorm wil benzine niet branden maar er zal altijd damp boven hangen.
De damp moet dan nog een juiste mengverhouding hebben met de in de lucht aanwezige zuurstof en de elektriciteit moet een vonk of gloeiontlading opleveren.
Al met al kan je stellen dat benzine vaak niet ontbrand als je het zou willen en vaak ontbrandt als je het niet wilt.
Tricky business dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wasbenzine brandt zeker even goed als gewone (auto) benzine.
Feitelijk verbrand wasbenzine schoner omdat er minder toevoegingen in zitten en ook geen kleurstoffen.

Over de ontsteking met elektriciteit hebben anderen al correct geantwoord.