Waarom ligt er sneeuw op bergtoppen?

Warmte stijgt op, en veel gesteentes zijn relatief donker dus absorberen warmte. waarom ligt er dan vaak sneeuw op hoge bergtoppen? zelfs op bergen in Afrikaanse landen zie je dit.

Toegevoegd na 11 minuten:
ja okee als er niets is om om te warmen alleen lucht snap ik dat.. is logisch maar gesteentes waaruit bergen bestaan houden toch warmte vast?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.8K

Antwoorden (6)

Gewoon hoe hoger je komt,hoe kouder het wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe hoger je komt kouwer het wordt vandaar dus de sneeuw.

Toegevoegd na 10 minuten:
Het is dus koud boven op de bergen het vriest daar en de warmte die er komt door de zon bedoel je warmt dus niet meer genoeg om het gesteente te verwarmen
13 jaar geleden
Per kilometer omhoog daalt de temperatuur met 6 a 7 graden. In de troposfeer dan, hé...

Als het op zeeniveau 25 graden is, dan vriest het net op zo'n 3,5 a 4 kilometer. Laat op die hoogte nu net de meest besneeuwde bergtoppen liggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pff, hoe leg ik dit toch uit...

Ok kijk: Je hebt de zon. Die schijnt warme zonnestralen op onze aarde.
Als die loodrecht op de aarde schijnen, is dat het warmst omdat de zonnestralen op een zo klein mogelijk oppervlakte schijnen. De bergen zijn schuin. Als een zonnestraal er loodrecht op valt, is dat een groter oppervlakte. Ook heeft het te maken met de wolken. Als de zonnestraal recht door de wolken loodrecht op de aarde valt, heeft dat minder stof en puin en wolken moeten trotseren om erbij te komen. Bij een schuine wolk is de lengte langer om er doorheen te schijnen. Hoe hoger de berg, hoe schuiner, en dus kouder. Daarom is de top, die het schuinst staat van de zon, ook het koudst.

Hoger = kouder
Lager = warmer
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe hoger, hoe ijler de lucht.
Hoe hoger, hoe minder lucht er is om de warmte vast te houden.
Dus, hoe hoger, hoe kouder.
Daar waar de luchttemperatuur rond het vriespunt ligt ligt de meeste sneeuw.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoi Bosbouwerd,

de energie van de zon is hoogfrequent, dit gaat moeiteloos door de lucht. doordat zonnestralen op koolstof en waterstof deeltjes botst, warmt deze lucht enigszins op. hoge luchtlagen zijn ijler, dus die warmen hierdoor nauwelijks op.
pas als de zonnestralen op aarde vallen (schuin of recht, maar dat staat elders al uitgelegd) transformeert de HF energie in IR (infrarood) energie, IR kennen wij als warmte.
die warmte stijgt vanaf de aarde omhoog, onderweg koelt het af. de bergen zijn hoger, waardoor deze kouder zijn.
hoge luchtlagen zijn ijler, waardoor de warmte makkelijker uitstraalt. de witte kleur (sneeuw) weerkaatst veel energie.
kortom, daarom is het boven kouder dan beneden.

groeten, Dré