Dat verschilt per fossiel. Het snelste gaat het, als je een fossiele afdruk hebt in een klei-achtig gesteente (schalie). Bijvoorbeeld: een boomblad valt in een poeltje, daar overheen komt een laagje klei, het poeltje droogt in en de klei verhardt. Door wat extra druk van boven wordt het een zacht gesteente. Dit proces kan binnen enkele duizenden jaren plaatsvinden.

Verkiezeling (dus het verstenen van de plant of het dier zelf) duurt langer. De jongste verkiezelde fossielen die ik ooit gezien heb, waren ongeveer 50.000 jaar oud.

De meeste fossielen die je in winkels kunt kopen zijn miljoenen jaren oud.

Toegevoegd na 5 uur:
Die versteende drollen van Beestie gaan inderdaad nog sneller in de woestijn!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De oudste fossielen zijn bacteriën van 3,5 miljard jaar oud.
In de loop van de geologische geschiedenis zijn er steeds meer soorten onstaan.
Ook zijn er weer veel soorten uitgestorven.
De dingsauriërs en ammonieten stierven aan het einde van het krijt tijdperk uit.
Gidsfossielen zijn veel voorkomende fossielen die kenmerkend zijn voor een bepaald tijdperk.
Zo is het dus mogelijk om er achter te komen uit welk tijdperk een fossiel stamt.

Absolute ouderdom
De exacte ouderdom is te bepalen met behulp van "radioactieve isotopen"
Een atoom kan voorkomen met verschillende aantal
"atoomdeeltjes".
De verschillende soorten heten isotopen.
Sommige isotopen zijn niet stabiel en veranderen in
een ander atoom waarbij radio-activiteit vrij komt.
Dit uit-elkaar vallen gebeurt met een constante vaststaande snelheid.
Dit betekent dat na bv 10 miljoen jaar er nog maar de helft over is en na 20 miljoen jaar nog maar 1/4 deel.
Deze "half waarde tijd" is voor iedere soort radioactieve isotoop verschillend.

ISOTOOP

koolstof-14 stikstof-14
Wordt gebruikt voor fossielen/archeologische vondsen van
1000 tot 65.000 jaar oud

Toegevoegd na 18 minuten:
Fossielen zijn versteende resten van dieren en planten.
Ze zijn meestal zeer oud.
De jongste fossielen (zoals bv uit de ijstijd) zijn al gauw 10.000 jaar oud.
Een fossiel kan niet snel ontstaan,als dat deel snel wordt begraven door slib of zand,kan het een fossiel worden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat duurt duizenden en soms zelfs miljoenen jaren het is wel afhankelijk van wat er een fossil wordt en in wat voor soort grond omgeving het een fossiel wordt maar volgens mij is het theoretisch niet mogelijk om snel een fossiel van iets te maken met uitzondering van die stad bij die vulkaan van pompeiji die stad schijnt na uitbarsting van de vulkaan meteen in een soort fossiel te zijn verandert maar dat is echt een uitzondering voor de rest duurt het gewoon echt minimaal duizende jaren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fossielen kunnen wel snel ontstaan, althans volgens Wikipedia. Daarbij hebben zij misschien een andere definitie van snel dan jij en ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fossielen waarover meestal gesproken wordt….komen allen uit de laatste geologische eon (Fanerozoïcum) en uit de diverse geologische tijdvakken., de oudste uit het Cambrium.
De eerste waren uitsluitend ééncelligen , later waren er de eerste zeedieren , In het Ordovicum waren er (veel tribolieten ) , In het siluur :vissen en primitieve planten ...en zo verder ... tot in het Jura (veel reuzenreptielen ).
Dieren met een ‘schaal’ …zijn het best bewaard.
Uit ons tijdvak : het kwartair zijn ook nog vele fossielen gevonden : de mammoet bijvoorbeeld .
Er zijn in het recente verleden nog fossielen gemaakt maar velen zonder geologische betekenis.
Om iets tot fossiel te maken moeten de omstandigheden geschikt zijn : zo zijn woestijnen , moerassen- venen en plaatsen met vulkanisme goede plaatsen om dingen te conserveren.
De vraag is wat is een fossiel?
Letterlijk is het een versteend biologisch overblijfsel uit het verleden: In die context zijn ‘coprolieten’ (versteende uitwerpselen )ook fossielen .
Veel van die coprolieten zijn echter nog zeer jong : In de Sahara ligt het vol van versteende uitwerpselen van kamelen en woestijnrozen , misschien hoogstens 1000 jaar oud .
Die hebben wel geen geologische waarde , maar zijn leuke verzamelobjecten.

Toegevoegd na 25 minuten:
Biologen zijn dan weer verzot op coprolieten.

Toegevoegd na 29 minuten:
hoogstens duizend jaar : moet zijn: hoogstens enkele duizenden jaren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar woestijnrozen zijn dan weer geen fossielen, he?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt gelijk , maar je kan ze ertussen plaatsen (zijn gedeeltelijk van biologische oorsprong)