Is het gevaarlijk om je raam dicht of open te doen bij onweer?

Mijn moeder zei vroeger altijd dat ik niet bij het raam moest staan als er onweer was, ik mocht het raam niet open of dicht doen, omdat de kans dat je werd geraakt door een bliksem groot (groter) was. Nu durfde ik gisternacht dus niet het raam dicht te doen, maar ik weet eigenlijk niet waarom en of dat nou waar of niet waar is.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
84.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mijn oma zei vroeger ook altijd dat je niet bij het raam mocht staan, was me ook nooit duidelijk waarom dit niet mocht. dus ben ook benieuwd!

Het beste antwoord

Het advies is inderdaad om niet in de buurt te komen van een open of gesloten raam als het onweert. Het licht van de bliksem is namelijk bijzonder fel en een nabije inslag kan een mens verblinden.

Andere tips zijn:
• Trek stekkers van elektrische apparaten uit het stopcontact. Ontkoppel de telefoonaansluiting van de computer. Trek ook de stekker van het waterbed of het elektrische deken uit het stopcontact;
• Blijf weg van de ramen;
• Blijf uit de buurt van stromend water in de woning. Ga zeker niet douchen;
• Ga niet voor een open haard staan;
• Ga niet onder de zonnebank;
• Niet telefoneren met een vast (bedraad) toestel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Bij hevige wind kan het gevaarlijk zijn als je een overdruk in je huis krijgt. Ik denk niet dat je eerder getroffen zal worden door bliksem. Theoretisch is de kans natuurlijk groter als je bij het raam staat dan als je onder je bed ligt dat je getroffen wordt door de bliksem, maar bliksem zal als regel het hoogste punt opzoeken. Ik vind het zelf verstandig om alle ramen dicht te doen omdat de gevel berekend is op harde wind, maar je interieur niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mij lijkt de kans behoorlijk klein dat de bliksem in je huis inslaat op het moment dat je het raam dicht aan het doen bent. Dus ik zou het gewoon dicht doen. Volgens mij is het een beetje gebaseerd op irrationele angsten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je huis geen bliksemafleider heeft is de kans reeël op inslag. Dus ramen dicht. Moeders hebben altijd gelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je huis een bliksemafleider heeft is de kans juist veel groter op een inslag. Je brengt daarmee namelijk gewoon de aarde omhoog. De schade is alleen beperkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maar moeders hebben toch gelijk...
Als de 'bliksem' in slaat in de woning dan pakt de bliksem dat punt waar het de ontlading/spanning kwijt kan...

Ik ben ooit ooggetuigen geweest op een camping dat de bliksem in sloeg op een verlengkabel midden op een klein veldje dat omgeven was van hoge bomen...

Verde heb ik in mijn werkzaamheden in de 'brand- en roetschade reiniging & reconditionering' ooit de gevolgen mogen zien als de bliksem in slaat in één woning. Ook hier pakt de bliksem één punt waar het de ontlading/spanning kwijt kan. De kans dat dit door een raam naar een stopcontact aan de andere kant van de kamer is. Is vrijwel uitgesloten. De kans is veel groter dat de bliksem de antenne, of schoorsteen op het dak pakt. Of de bliksemafleider die aan één van deze twee is verbonden...

Toegevoegd op 26-05-2009 10:52:00
Nog een kleine aanvulling: Als de bliksem in slaat in je huis geeft dit zo'n ongelooflijk oorverdovende knal dat je het idee heb alsof ze direct naast je een kanon/wapen afschieten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, gewoon doen... Je roept de toorn van Wodan niet op hoor... Wodan is de Germaanse god van de bliksem en de donder...
Je moeder heeft je bang gemaakt toen je klein was, en je gelooft het nog steeds... Zelfs als iedereen zegt dat het niet gevaarlijk is, blijf jij met die angst zitten... Je was een lief om het te geloven, maar nu heb je er last van... Stop en maar mee... Overigens is die angst niet de enige die je gelooft hebt destijds... Dat geldt voor elke angst, maar dat is minder goed zichtbaar, bij deze angst wel...

geloof al je angsten niet meer, en je bent ervan af... zo simpel is dat...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn vader vertelde ooit aan mij dat hij boven de ramen open had staan , en zo waaide het lekker door voordat het echt los barste. Toen er ineens een flits kwam en deze door het raam ging van het dakkapel en zo de andere kant weer naar buiten vloog. Op de overloop was een ijzeren waslijn en deze was geraakt door de bliksem en gloeide nog na op het tapijt. Gelukkig was mijn vader er op tijd bij, dus is het gevaarlijk om ramen open te hebben bij onweer zeg ik ja wand de kans kan bestaan dat de vuurbal door de wind mee word gevoerd en je dan nooit weet waar deze heen gaat, dit verhaal van mijn vader zal ik nooit vergeten.
een jaar geleden