Wie heeft hier een oplossing voor ? Zie toelichting.

Voor een bepaalde toepassing moet ik een zout in "oplossing" brengen, maar dan vele malen meer dan dat dat zout oplosbaar is. Van het betreffende zout (natriumbicarbonaat) is 78 gram per liter op te lossen, maar het gaat hier om 20 kg per 30 liter water.
Dit moet versproeid worden. Het gaat te ver om uit te leggen wat de toepassing precies is. Heeft iemand een idee hoe ik dit zout zolang zwevend kan houden ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (6)

Het is helaas niet mogelijk om meer zout op te lossen in het water.
NaHCO3 + H2O --> Na (aq) + 'HCO3'
Dit is de reactievergelijking, en het betekent dat zodra al het water op is gereageerd, het overige zout niet op kan lossen, en los in het mengsel rondzweeft.
Ik zal zeggen: sproei het in meerdere keren, met iets meer water.
Je kan het ook heel hard blijven roeren, zodat er altijd overal evenveel onopgelost zout in de zoutoplossing zit, maar dit is makkelijker gezegd dan gedaan, omdat het zout van nature wil zinken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het alleen kan lukken als je het kunt verstrooien/ vernevelen in een luchtstroom als van een stofzuiger. Ik denk aan een maalwerk als van een koffie/pepermolen om het zout te doseren en een plantenspuit om water aan het mengsel toe te voegen.
Nog lastig om dat voor elkaar te krijgen.
Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als ik het goed begrijp wil je dus een mengsel van zoutDEELTJES en een verzadigde oplossing van natiumbicarbonaat versproeien?

feitelijk wil je dus 2 dingen: de zaak homogeen houden TOT je gaat versproeien en het versproeien zelf.

Homogeen houden gaat zoals al is genoemd het makkelijkst door (hard) roeren. het versproeien gaat denk ik het beste met een nozzle (en daar is de genoemde plantenspuit een huis tuin en keukenvoorbeeld van)

Wat zou kunnen helpen is in heel warm water oplossen, de meeste stoffen lossen veel beter op in warm water, je komt vast niet tot je gewenste hoeveelheid maar het scheelt allicht. Als je het versproeit via de "plantenspuit" methode koelt het door de expansie in de nozzle én het mengen met lucht weer heel erg af dus je hoeft niet bang te zijn (als dat een probleem is) dat je iets heel heets staat te doseren. Probeer maar eens met een plantenspuit, vullen met heet water en voelen aan de "spray" die is echt veel kouder. Het zout dat dan niet meer oplost kristalliseert dan weer uit

(ik vond trouwens 87 g/l ipv 78 maar scheelt niks natuurlijk)

PS nog een allerlaatste. Ik realiseer me opeens dat 20 kg in 30 l mogelijk zo'n vreselijke slurry is dat het mogelijk helemaal niet zo snel ontmengt, dan zou een zogenaamde static mixer (is een buis met "schotjes", in allerlei maten te krijgen) ook een optie kunnen zijn om de boel homogeen te houden
amigo
13 jaar geleden
verwarmen zodat het vloeibaar wordt en dan mengen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is maar een gedachte, misschien is het iets waar je wat mee kan... Het versproeien, zou dat misschien door een ventilator vervangen kunnen worden. De stoffen heel fijn, ter hand hebben. Ik stel me dan voor een sterke föhn daar een extra koker op plaatsen. Bovenop de koker een gat maken. In dat gat een trechter. Föhn op hoogste stand zetten en de stoffen in de trechter doen. Stofverspreiding gegarandeerd!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is een goed antwoord, maar in grote stallen, grote hoeveelheden, stik je in het stof en de aanwezige dieren ook. Vandaar dat het in water moet.
De vraag is natuurlijk of dit een eenmalige actie is, of of dit regelmatig herhaalt moet worden. Als het eenmalig is, bv bij de afwerking van een nieuw gebouwde locatie, is het geen enkel probleem om een warmtekanon in de ruimte te plaatsen. Sproei eea zeer fijn als eemn nevel. Als je de vloer lekker warm houdt met je warmtekanon verdampt het water snel )Zeker bij goede ventilatie' en kan je gewoon een paar uur door blijven nevelen. Zo kan je een coat opbouwen, gelijk ijzel op bomen.

Al+s jet frequenter moet gebeuren, zoals wekelijks, is het veel lastiger. Dan moet je echt gaan denken aan het dun uitstrooien van het zout /vermalen/ over de vloer en daarna sproien met een versadigde oplossing. Zo onstaat een ruwe laag, welke gebonden wordt door uitgekristalliseerd zout dat je gesproeit hebt.

Warm water is weliswaar een betere oplosser dan koud water, maar voor zouten maakt dat zeer weinig uit.