Waar draait het leven om?

Waar draait het leven nou echt om?

Weet jij het antwoord?

/2500

je word geboren , je groeit op , je leert een vak, je gaat werken , je trouwt , je vermenigvuldig je ,je word oud en je sterft daar draait t leven om al die jaren ertussen kun je naar eigen vermaak invullen dus ..maak er wat leuks van want je bent zo oud..

Eigenlijk is er maar 1 die daar antwoord op kan geven en dat ben je zelf :) Het leven draait om de keuzes die je maakt, wat je doet en hoe je handelt in een situatie. Soms is een keuze goed, dan voelt dit ook goed! Dat goed voelen is een mijlpaal in het leven waar het om draait, je voelt je dan gelukkig.

Het leven draait helemaal nergens om. Het is als een lege dummy (boek met lege bladzijden), je moet er zelf maar een verhaal in schrijven. Toegevoegd na 2 minuten: Eigenlijk had ik moeten schrijven dat het leven draait om voortplanting, overleven en instandhouding van de soort, maar ik had het idee dat de biologische invalshoek niet de visie was die je zocht.

Zoals je de vraag stelt, en zeker naast je andere over "is de wereld corrupt", ben je een "nadenker" of iemand die misschien wat moedeloos of depressief nu de zin des levens onderzoekt? Binnen mijn ervaring, levensvisie/optiek, is het leven, dus ook de jouwe, (behalve als ook doel voortplanting) bedoeld om zoveel mogelijk soorten aan ervaringen op te doen. Ervaringen van allerlei aard zoals: zelfkennis (met als gevolg mensenkennis) algemene kennis (waaronder ook scholing), sociale vaardigheden, werkervaring etc. Tijdens al deze ervaringen leer je onderscheid te maken, en je leest om keuzes te maken die voor jou voor dat moment als juist voelen. Soms maak je "fouten" of onjuiste keuzes, en ook daar leer je weer van ;) Een deel van ons leven kunnen we zelf invullen of kiezen. maar ook een deel "overkomt ons" zoals ziekte, ongelukken, verliezen /overlijden van dierbaren, verbroken vriendschappen of relaties, enz. Maar ook bv plots een flinke mazzel, zomaar een erfenis, een fijne nieuwe vriendschap, een nieuwe hobby, of andere mindere opvallende dingen die je weer een 'geluksgevoel' geven . Met al deze ervaringen ga je beseffen wat is in het leven nu ECHT, en wat is ILLUSIE of nep. Hoe langer je leeft, hoe meer aan ervaringen. Zekerheden die we zoeken , kiezen of kennen zullen steeds betrekkelijk blijven, want al bestaat er een levensverzekering, deze gaat niet veel verder dan een soort dekking als je sterft, evt. voor je nabestaanden ;) Op dit moment ben je wel verzekerd van feit dat je leeft, je zit nu op GV, je ademt nog, je kan duidelijk iets overdenken, je typt, dus dit is toch ook al best "veel" waard? :)

Om genot. Iedereen vult dat echter op zijn eigen manier in. Alle ellende op de wereld is terug te voeren tot het krijgen van voldoende genot.

om ervaren. Je hoeft het niet te weten, je hoeft het niet te doen, maar ervaren. Er is geen doel en er is geen reden. It just happens.

Volgens mij is er slechts één waarde in het leven die ook echt eeuwigheidswaarde heeft..dat is de liefde. Liefde is de sleutel voor alles. Je levensgeluk, oorlogen wegens gebrek aan liefde. Nog een gebrek aan liefde: Hebzucht in plaats van mededogen enz. enz. Dus alles draait in het leven om liefde.. Gr. Ton

er zijn mooie uitgebreide antwoorden gegeven ,maar de vraag komt bij mij over ,als iemand die zich afvraagd ,moest ik liefde geven of zo veel mogelijk geld verdienen,en dergelijks zo niet ,dan is de vraag zelfs voor mij te moeilijk om te beantwoorden soorry

Bronnen:
nuchterheid

Het leven draait volgens mij ook om ervaringen op te doen. 1 leven is maar een klein radertje in het grote geheel van de cyclus geboren worden, leven, doodgaan, opnieuw geboren worden, etc. Het doel is dan ook om te ontsnappen aan deze cirkel en jezelf te verlichten, zodat je terugkomt bij de bron, die ook het einde is (sommige mensen noemen dit God). Zodra je de illusie van het materiele bestaan doorziet, zul je verlichten.

Het leven draait maar om één ding, en dat is voortplanten!

Het korte antwoord is: Dat bepaal jij zelf!

Een ding, jezelf verbeteren als een mens. En dan volgt de mensheid als een geheel. Jezelf verbeteren doe je door voortdurend te leren en het begint met jezelf leren kennen, verbeteren en van jezelf leren houden zonder ego. En als je dat hebt bereikt moet je van je naaste leren houden net zo als je van jezelf houdt. Dat allemaal om gelukkig te zijn want daar draait het leven om.

jee dat is een heel moeilijke vraag, het lijkt mij dat die niet eenduidig te beantwoorden is. stel je voor dat je geboren bent in een straatarm land in een straatarm gezin, dan komt zo'n vraag waarschijnlijk niet in je hoofd op, dan is het zien te overleven van dag tot dag. misschien leef je dan wel heel intens in het 'nu' en leef je 'echter' dan wij. Wij zijn voorzien van alle basisbehoeften en vaak veel meer en hebben tijd en 'de luxe' om over de zin van het leven na te denken. Het feit dat je leeft is naar mijn gevoel iets onbegrijpelijks, je hebt er niet om gevraagd en dan moet je uiteindelijk ook er ongewild weer mee ophouden, waar slaat het eigenlijk op? als je bedenkt dat wij maar kort leven en dat alle andere mensen die nu leven onze lotgenoten zijn, onze 'medereizigers' zoals Rudy Kousbroek het verwoordde dan is mijn gevoel dat wij wat meer solidair met elkaar zouden moeten zijn en dat het leven daarom draait om het besef dat het maar zo kort duurt, dat het zo uniek is, dat wij lotgenoten zijn en dat wij moeten proberen er NU iets van te maken (vooral in het besef dat wij het hier zo goed hebben). Jee het is beetje prekerig geworden, maar ik kon het niet beter verwoorden.

Het leven in de natuur draait om overleven.. Zorgen dat je zolang mogelijk in leven blijft, om zo je soort in stand te houden. Het mensenleven is dus weinig uitdagend.. om de paar uur wat eten en drinken en klaar is kees :D Toegevoegd na 8 minuten: Wat je daarnaast met je bewustzijn wilt volbrengen, ligt aan je eigen ambities.. Willen is kunnen ;) Toegevoegd na 9 minuten: edit: het mensenleven waar ik het over had is ons mensenleven in de westerse samenleving uiteraard!

het leven draait :om te overleven, tot je dood gaat. (maar hoe je dat allemaal doet dat ligt er maar net aan wat er op je pad komt.Das voor ieder mens weer anders.)

Liefde!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100