Moet een mening altijd logisch zijn?

Zodra ik over iets anders denk dan de ander, maar de ander het er niet mee eens is omdat het niet logisch klinkt voor de ander.. Is dit terecht? Is de ander mij een complete uitleg schuldig of is het gewoon mijn mening. Ik neem aan dat wat voor mij logisch is of klinkt, het voor de ander niet perse logisch hoeft te klinken. Ik krijg hierdoor altijd problemen met mijn partner omdat hij vindt dat ik niet logisch nadenk over bepaaalde dingen of over mijn mening.. iemand?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Filosofie
2.8K
Erna55
5 jaar geleden
Je kunt een mening hebben over zaken die te maken hebben met smaak : muziek, eten, boeken, etc.
Wanneer je een mening geeft over zaken waar een redenering aan ten grondslag ligt, dan kun je een discussie verwachten over de geldigheid ( of logica ) van de redenering.
Bijv:
- ik vind mijn buurvrouw stom omdat ze een gele auto heeft.
- ik het eten van de Aldi niet lekker want het is goedkoop.
- ik vind dat anderen op tijd moeten komen, maar zelf hoef ik niet op tijd te zijn.
Deze meningen kunnen kloppen, maar de logica is zoek.
- het kan zijn dat de buurvrouw onvriendelijk is, maar de gele auto heeft daar niets mee te maken.
- het kan zijn dat je de soep van de Aldi niet lekker vind, maar dat staat los van de prijs.
- wanneer je vind dat anderen bepaalde regels moeten volgen, zul je ze ook op jezelf moeten toepassen. Wanneer je met je man discussies hebt en je argumenten niet kloppen, dan kan ik me voorstellen dat hij je vertelt dat het niet logisch is.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in jou geval heeft logica dus meer te maken omdat die ander waar jij het over heb gewoon de ware redenen hier achter wil weten. en zodra er geen ene logica aan je verhaal is vast te knoppen dan kan het dus zijn: 1. dat je heb geen zin heb om het verhaal exact net zo na te vertellen.
2. maar kan het ook zijn dat je zelf over dat antwoord niet eens goed serieus bewust heb na gedacht.
3. de waarheid volg altijd de wet van de logica en zodra het daar aan ontbreekt dan vertel je eigenlijk niets meer dan een een leugen.
4. een leugen voor eigen bestwil of een leugen met kwade opzet.

Antwoorden (1)

Een mening kan ook gebaseerd zijn op zoiets als een gevoel.

Of soms een andere inschatting van de mogelijkheden.
B.v. wanneer jij moedig bent aangelegd, dan kun jij een heel andere mening hebben dan een echte angsthaas.

Echter wanneer jij een ander van jouw mening wil overtuigen dan deelt die niet per-sé jouw gevoelens en ook kan hij/zij zaken anders inschatten. Dán zul je je mening met argumenten moeten onderbouwen en die moeten logisch zijn voor de ander, wil het die ander kunnen overtuigen. (Dat geldt overigens ook andersom. Jij laat je ook niet overtuigen van de mening van de ander wanneer er voor jou geen logische argumenten zijn.)

Kom je er samen niet uit, dan kun je ook simpel concluderen dat je een verschil van mening hebt. Dat kan toch ?!?