Hebben alle filosofen het over de ziel?

Omdat ik ergens gelezen heb dat filosofie geneeskunde is van de ziel.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Filosofie
2.5K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De Griekse filosoof Epicurus (341 v.Chr. - 270 v.Chr.) zag filosofie als een geneeskunde van de ziel.
Bron: Boek van Marcel Verweij: de remedie van Epicurus.
Uitgeverij Aspekt - Soesterberg

Antwoorden (1)

Nee niet alle filosofen hebben het over de ziel. Zeker de meer hedendaagse filosofen zullen de ziel vaker als niet bestaand zien, en daar niet op ingaan. Bovendien is de term 'filosoof' niet zozeer precies gedefinieerd, je kunt bijv. filosoferen over de grondslagen van de wiskunde als onderdeel van de wetenschapsfilosofie. De ziel zal hierbij niet zo noodzakelijk zijn (kan natuurlijk wel, al was het alleen maar om het niet bestaan ervan te duiden) dat zie je bijv. bij Thomas Kuhn.

Niettemin is het inderdaad wel zo dat de meeste oude filosofen de ziel wel betrekken in hun theorie en omdat veel modernere/hedendaagse filosofen hun filosofie baseren op of gebruiken deze oude filosofieën zie je de ziel inderdaad wel vaak terug.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Zeker de laatste jaren heeft de Filosofie een wetenschappelijke route genomen. Het studieobject de ziel of de geest is overgenomen door de neurowetenschappers Hier een interessant stukje uit het blad Filosofie (het is wel een populair wetenschappelijk blad)
https://www.filosofie.nl/nl/artikel/28817/een-kleine-geschiedenis-van-de-ziel.html
Volgens de Franse filosoof Julien Offray de Lamettrie (1709-1751) is de mens, net als een dier, niet meer dan een waarnemend en voelend lichaam . Weliswaar ingewikkelder dan een dier, maar niet wezenlijk anders: ‘De ziel is een leeg woord’. Een leeg woord bestudeert men niet.