Kun je tijdreizen als 2x sneller tegen de draairichting van de aarde reist?

Kun je tijdreizen als 2x zo als de draaisnelheid van de aarde tegen de draairichting van de aarde reist?
De aarde draait voor zover ik heb kunnen vinden met een snelheid van 1670 km/u.

Als ik nou de mogelijkheid zou hebben om met 3340 km/u tegen de draairichting van de aarde te reizen, reis ik dan in de tijd?

En als dit zo is en ik maak 2 rondjes om de aarde hoeveel tijdverschil is er dan? 1 minuut of 1 uur of 1 dag? Of zelfs 2 minuten of 2 uur of 2 dagen?
Zelf denk ik eigenlijk aan 1 of 2 dagen

Maar als dit zo zou zijn kom ik op hetzelfde moment aan als ik vertrek of ben ik er zelfs eerder dan dat ik vertrek¿¿??

En dan nog dit: tijd bestaat eigenlijk helemaal niet, het is door ons, de mens, een verzonnen meting waar we op een bepaald moment zijn ten opzichte van de stand van de zon. Al ik hier om 16u met mijn familie in New York bel waar het dan 10 uur is bel ik toch ook niet met iemand in het verleden....?

Ik geloof dat ik hiermee zelf al antwoord geef op mijn vraag.... Of toch niet?

Wat vinden jullie?

Ik hoor graag jullie mening.

Mvrgr.

Nossie

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Filosofie
6.1K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dag Nossie Als je tegen de rotatiezin van de aarde in beweegt, blijf je gewoon meegaan met de tijd. Je reist niet in de tijd. Je komt gewoon terecht op een plaats waar de zon op een ander moment van de dag culmineert (tenzij je evenwijdig met een meridiaan reist), maar je blijft gewoon meegaan met de tijd.
Als je belt met iemand in New York, bel je niet met iemand uit het verleden, maar je belt met iemand die op een plaats op de aarde staat waar de zon nog niet zo hoog staat als bij jou. Als je nu enorm snel zou kunnen vliegen (sneller dan de rotatiesnelheid van de aarde), dan heb je gewoon gebieden overgestoken waar de zon anders staat dan bij je vertrekpunt.
Als je nu in 1 uur rond de aarde vliegt, kom je terug toe op de plaats waar je vertrok, een uur later. Bv. Als je vertrekt om 10.00u 's ochtends, dan zal je om 11.00 's ochtends landen (terug op de plaats waar je vertrok). Tijdens je reis zal je wel andere uurgordels hebben overgestoken, maar daarom heb je niet in de tijd gereisd. Ik hoop je hierbij wat geholpen te hebben.
Pieter

Het beste antwoord

Als je even snel als de draaisnelheid van de aarde over de evenaar naar het westen reist (tegen de draairichting in dus), ben je uiteraard na 24 uur weer boven dezelfde plek. Bijvoorbeeld de plaats Bonjol op het eiland Sumatra (Indonesië).
Maar het is daar dan intussen geen maandag 12 uur meer, maar dinsdag 12 uur. Je horloge zal dat ook aangeven, maar dan moet je het onderweg niet verzetten.

Als je je horloge wel telkens aanpast aan de lokale tijd van de tijdzone waar je overheen vliegt, dan lijkt het of de tijd gelijk blijft. Want één tijdzone westelijker is het op het moment dat je vertrekt een uur vroeger dan op Sumatra, maar je was intussen een uur aan het reizen, dus het is daar dan inmiddels ook 12 uur. Dat is de afspraak: de tijdzones houden er in principe rekening mee dat de zon rond het middaguur zijn hoogste punt bereikt.
Zo kom je boven elke tijdzone langs terwijl de zon daar op zijn hoogst staat en men noemt dat 12 uur ’s middags. De tijd staat als het ware stil, maar je maag knort want die wil tegen dat je boven Afrika bent echt wel het avondeten op tafel zien! En als je Zuid-Amerika links kunt zien liggen ben je allang in slaap gesukkeld.

Voorbij Hawaii passeer je de internationale datumlijn. En dan heet het daar voorbij ineens dinsdag. Zodat het bij het passeren van Sumatra daar dinsdag 12 uur ’s middags is. Net als op jouw horloge!

Als je dit reizen twee keer zo snel zou kunnen doen, zou je het hele verhaal twee keer in 24 uur meemaken, en door het twee keer de datumlijn overgestoken te zijn zou je denken zo op woensdag 12 uur uit te komen.

Máár dat op één plek in één seconde ineens verspringen van dag is alleen van toepassing voor wie zijn horloge onderweg aan de lokale tijdzones aanpast. Want dán ben je door het snellere vliegen dus ook na elk uur reizen twéé keer zoveel grenzen van tijdzones gepasseerd: dus je moet je horloge onderweg niet elk uur een uur achteruit zetten, maar twee uur achteruit. En dat compenseert voor het feit dat je nu in 24 uur tijd tweemaal de datumlijn passeert, want in die 24 uur reizen heb je je horloge 2 x 24 = 48 uur terug moeten zetten.

Dus er is geen sprake van écht “tijdreizen”. En daar redeneerde je zelf al naar toe.

De astronauten in het ISS zien de zon 16 keer opkomen en ondergaan tijdens één etmaal. Die verzetten dus echt geen horloges onderweg!
En ze worden niet 16 dagen ouder in een etmaal. Dan zou je zelfs met elke dag je nagels knippen niet meer toekomen!