Waarom onthoudt je dingen die je kwetsen?

Ik vind het best jammer soms dat ik dat soort dingen onthoudt. Bijvoorbeeld als je goeie vrienden bent en aan kwetsende dingen denkt die diegene vroeger gezegd heeft, je dreigt gelijk weer een ander beeld van diezelfde persoon te krijgen. Ik zou dat soort dingen liever vergeten denk ik, of toch niet?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Filosofie
1.8K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hoe persoonlijker, hoe meer impact het heeft. ...best jammer dat ik dat soort dingen onthoudt…
kwetsende dingen die goeie vriend gezegd heeft,
ander beeld daardoor. Zou dat liever vergeten, of niet? Sommige dingen maken heel veel indruk, die dingen vergeet je niet. Dat komt door de emoties. In een (vriendschappelijke) relatie kun je denken dat je het liever zou vergeten, maar als je het niet onthoudt, zou het dus ‘eindeloos’ kunnen gebeuren, dan laat je misschien over je heen lopen… en dat moeten we niet hebben natuurlijk! Dat is niet goed voor de vriendschap en zeker niet fijn. Iets dat emotioneert, maakt indruk, hoe ernstiger of blijer hoe dieper de impressie. Echte belangrijke gebeurtenissen blijven in je geheugen hangen en sommige ervaringen herinner je je vele jaren later nog. Zoveel indruk , zoveel impact , heeft het op je gemaakt.

Het beste antwoord

Herinneringen zijn sterker naarmate een gebeurtenis meer emotie oproept. Denk bijvoorbeeld aan een belangrijk feest, of aan het overlijden van een dierbare. Als een goede vriend je kwetst, kan dat ook een heftige emotie oproepen. Je had het misschien niet verwacht en bent teleurgesteld. Door de emotie wordt de herinnering sterker en denk je er vaak jaren later nog aan terug.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dit vind ik een mooie verklaring, bedankt :)

Andere antwoorden (1)

Omdat het heel belangrijk is om negatieve ervaringen te onthouden, zodat je in het vervolg dat soort situaties kunt vermijden. Dat heeft dus te maken met overleving.
Om dezelfde reden staan de kranten altijd vol met ellende met bellen verhalen.
Positieve ervaringen hoef je niet te onthouden, want die vormen geen bedreiging.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, ik ben het er deels mee eens maar je onthoudt ook veel mooie dingen in het leven.
Antoni
6 jaar geleden
@Reddie, wat bedoel je met "ellende met bellen verhalen."?