Hoe verklaart Plato uitvindingen?

Plato heeft het over zijn ideeënwereld, waarin alles wat wij hier op aarde hebben, ook zit, alleen dan de Idee van de dingen hier op aarde. Zijn de dingen die wij nog gaan uitvinden al aanwezig in die ideeënwereld of ontstaat er een Idee van de nieuwe uitvinding, zodra wij hem hebben uitgevonden?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Filosofie
2K
tinus1969
6 jaar geleden
Juist dit soort overwegingen laten zien dat Plato's ideeënleer rammelt.

Het beste antwoord

Hoewel Plato over nieuwe uitvindingen (voorzover ze er in die tijd al waren) zich nooit heeft uitgelaten (vermoedelijk althans) lijkt het er toch wel op gezien zijn ideeenleer dat ook van de uitvindingen al een idee was in de goddelijke geest.

De demiurg zou dan als als het ware nog steeds in het heden optreden als degene die de ideeen vorm gaf in de materie via die uitvinding.

Van de kant van de uitvinder zelf kan beredeneert worden dat via de zogenaamde ananmese de uitvinder eigenlijk reeds de 'nieuwe' uitvinding kende maar dat zijn lichaam verhinderde dat hij ze ook werkelijk 'zag'. De mens herinnerde gewoon op een gegeven moment die uitvinding.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Idee%C3%ABnleer
https://nl.wikipedia.org/wiki/Anamnese_(Plato)
6 jaar geleden
Reddie
6 jaar geleden
Een beetje kolder, dus?
erotisi
6 jaar geleden
Ja een beetje wel, maar grotendeels toch 'geniaal'?!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor de antwoord! Ik heb mijn essay over de ideeënleer van Plato net ingeleverd, nu maar hopen dat ik er een goed cijfer op krijg!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je antwoord*, sorry