hoe lang zou de mensheid kunnen leven zonder kinderen?

Stel dat er geen kinderen meer werden gemaakt. Hoe lang zou de mensheid dan nog bestaan?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Filosofie
1.5K

Antwoorden (2)

Op het moment dat de laatste mens overlijdt.
Stel dat een nu geborene 100 jaren oud wordt dan is de mensheid over 100 jaar uitgestorven.

Toegevoegd na 2 minuten:
Aangenomen dus dat er geen mensen meer worden geboren na negen maanden vanaf nu. Bij zo'n filosofische gedachte kijkt men niet op één dag.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
kierkegaard47
7 jaar geleden
Mijn gedachte ook. Mogelijk speelt nog wel mee dat naarmate er meer mensen overlijden, er steeds minder van de maatschappelijke structuur over blijft,en mensen dus steeds meer op zichzelf voor de voedselvoorziening (en andere levensbehoeften) aangewezen zijn, dit terwijl ze wel ouder blijven worden. Om die reden zou de termijn nog wat korter kunnen zijn. Op het moment dat er over de hele wereld verspreid nog slechts wat plukjes 85+'ers leven (niet allemaal even gezond) kan je je afvragen of die het nog 15 jaar volhouden (of langer, gezien dat de hoogste leeftijden traditioneel tussen de 110 en de 120 liggen)...
kierkegaard47
7 jaar geleden
^op zich wel mogelijk, hoewel zeldzaam. Van de ''supercententenarians' (mensen die 110+ worden) is bekend dat ze vaak pas helemaal op het eind van hun leven medische problemen kregen. Doorgaans dus geen figuren die 'al' op hun 80e last van diabetes hadden.
kierkegaard47
7 jaar geleden
Daar had 'supercentenarians' moeten staan, excuses.
Ongeveer 115 jaar als het op dit moment ingaat