kun je zeggen dat plato iets kende als een natuurlijke orde waarin bijvoorbeeld de sterken de zwakken overheersen?

waar in zijn werk is de bron?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Filosofie
1.3K

Antwoorden (1)

Ja in zekere zin wel. In zijn werk 'de Staat' beschrijft hij oa wat de meest gewenste regeringsvormen zijn. De aristocratie is in zijn opvatting de ideale staat, in de vier andere staatsvormen nemen de gebreken steeds meer toe. Een aristocratie: wordt bestuurd door de 'besten' (áristos=meest bekwaam). Dat zijn degenen die in filosofisch en militair opzicht de beste prestaties geleverd hebben.

Dit in combinatie met de klassenindeling. Elke 'klasse' heeft een kenmerkende eigenschap die meteen ook haar rol binnen de staat bepaalt.

De laagste klasse (de meeste mensen) vertegenwoordigen de economische functie. Zij vormen de materiële grondslag van de samenleving en produceren de goederen. Als kenmerkende deugd zou zij matigheid moeten tonen.
De klasse der 'wachters' (soldaten e.d.) heeft een beschermende en verdedigende taak. Kenmerkende deugd: dapperheid.
De leidende klasse ten slotte bestuurt en ordent de staat. Kenmerkende deugd: wijsheid.

Hieruit valt een natuurlijke orde te vinden waarin te besten en wijsten heersen over de rest.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Staat_(Plato)