Waar zit het gevoel als de mens bestaat uit lichaam en geest?

M.a.w. is het gevoel iets lichamelijks of iets spiritueels?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Filosofie
4.6K
Erna55
7 jaar geleden
Je zegt : "als de mens bestaat uit lichaam en geest" .
Hoe zie je dan "de geest" ?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik zeg bewust 'als'. Een theologe zei me eens dat de geest iets is dat boven je hoofd zweeft.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Lopelaar Die theologe zal vast ook nog een hoop andere beweringen doen die geen enkele wetenschappelijke basis hebben. Dat noemen we geloof, of in bepaalde gevallen religie. Een losstaande geest (los van ons lichaam) is onbewezen. En ja het is verder geen probleem om over geest te spreken als in de uitwerking van onze hersenen, maar volgens mij bedoel je wat anders, gegeven het woord spiritualiteit/zweeft. http://www.str.org/articles/all-brain-no-mind#.V9FCYph95aQ

Het beste antwoord

In het brein. Dat we een geest zouden hebben is nooit bewezen.

Toegevoegd na 27 minuten:
Als je met geest, werkende hersenen bedoelt dan dus in de hersenen. Als je iets als een losstaande entiteit van je lichaam bedoelt, dat is nooit bewezen.

Iemand kan ook beweren dat er een kleine onzichtbare kabouter naast je loopt de hele dag, en dat die je bestuurt. Als je dan hier vraagt hoe die besturing werkt is er ook niks zinnigs over te zeggen, behalve dat het zeer waarschijnlijk lariekoek is.

Toegevoegd na 29 minuten:
https://consumer.healthday.com/mental-health-information-25/behavior-health-news-56/scientists-use-brain-scans-to-read-people-s-emotions-677453.html
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Op de Uithof zag ik een bordje "Geesteswetenschappen". Zouden ze een hele faculteit noemen naar iets dat niet bestaat?
Rare jongens daar in Utrecht.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het is een oud woord uit de tijd dat men er wel nog vanuit ging dat we wel een geest hadden, nu zouden we dat mensenbenkselswetenschappen noemen (of iets in die richting). Zo zeggen we ook nog steeds dat de aarde opkomt, niet dat de aarde dusdanig gedraaid is dat de zon zichtbaar is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ook zeg ik niet dat het niet bestaat, het is echter nog nooit bewezen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat in ons brein ontstaat en we ervaren als het "ik" mag je best geest of ziel noemen. Het is de letterlijke vertaling van psyche. Alleen als de hersentjes het niet meer doen, is het weg. Een onsterfelijke ziel is een compleet ander (onbewezen en onaannemelijk) verhaal.
Z512099
7 jaar geleden
Je hebt ook Geestelijke Gezondheidszorg of geestesverruimende middelen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een onsterfelijke ziel is een compleet ander (onbewezen en onaannemelijk) verhaal. Precies wat de vraagsteller bedoelt, zie ook de reacties onder de vraag.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dus een onsterfelijke ziel bestaat niet...??
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er is geen enkel bewijs voor.
Cryofiel
7 jaar geleden
Het bestaan van een onsterfelijke ziel is mogelijk - maar het is exact even waarschijnlijk als het bestaan van kabouters.

Andere antwoorden (3)

Dat gevoel zit in de mens die bestaat uit lichaam en geest. Zou de mens slechts uit materie bestaan zijn dan zijn concepten als gevoelens niet eens toepasbaar.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zou de mens slechts uit materie bestaan zijn dan zijn concepten als gevoelens niet eens toepasbaar. Wie zegt dat? Of hoe kan je dat aantonen?
erotisi
7 jaar geleden
Heb je jouw koelkast weleens auw horen roepen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maar dat is een drogredenering van-je-welste.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik kan een "robot" maken met een geluidsband en een sensor, als ik op de sensor druk komt er auw door de speakers rollen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik zeg de mens is niet meer dan een supergeavanceerde robot, zover kunnen we dat ook beoordelen, zenuwcel=sensor
zenuw=kabel
hersenen=cpu
mond=speaker
Erna55
7 jaar geleden
Erotisi, een al te flauwe reactie.
ik dacht dat dat je iets wist van communicatie tussen hersencellen. Zuurstof en hormonen zijn materie.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
https://www.youtube.com/watch?v=TOXDsW9paq8 :D
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Toon jij nu eens aan dat er een geest nodig is. Waarom kan een robot het zonder geest, en zouden wij niet zonder kunnen.
erotisi
7 jaar geleden
Dus een robot heeft ook gevoelens?!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee, zover zijn we nog niet, of komen we wellicht niet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Gevoelens als verliefdheid. Het gevoel als pijn is vrij simpel al verklaard door bovenstaande.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
http://www.theverge.com/2016/5/27/11795184/robots-feel-pain-to-protect-humans
Erna55
7 jaar geleden
@erotisi: bedoel je te zeggen dat gevoelens onafhankelijk van het lichamelijk functioneren bestaan ?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
quote erotisi "Dat gevoel zit in de mens die bestaat uit lichaam en geest."
Als de mens bestaat uit lichaam en geest, waar plaats je dan het gevoel, bij het lichaam of bij de geest? Dit was de vraag.
erotisi
7 jaar geleden
Een mens bestaat niet zozeer uit een lichaam en geest als zou daar aan één van beide een gevoel aan moeten worden toegeschreven. De mens is een geestelijk persoon wiens gevoelens zijn gelegen in die gehele mens, dus zowel in zijn (even alleen analytisch te onderscheiden) geest én lichaam.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dus verliefdheid zit ook in je rechterarm?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als je je arm om je meisje heen slaat, ja.
erotisi
7 jaar geleden
Je rechterarm maakt deel uit van je lichaam en omdat je ook je lichaam bent en jij degene bent die gevoelens hebt zijn de armen niet te scheiden van jou zelf. Maar in de ervaring is het natuurlijk zo dat je eerder vlinders in je buik zult hebben als in je arm. Maar om te zeggen dat je buik verliefd is is net zo vreemd als zeggen dat je rechterarm verliefd is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"Maar om te zeggen dat je buik verliefd is" Dat zeg ik dan ook nooit, net als "niet je hoofd maar met je hart" blaat blaat. Ik ben juist wars van zulke uitspraken omdat ze onjuist zijn. "en omdat je ook je lichaam bent en jij degene bent die gevoelens hebt zijn de armen niet te scheiden van jou zelf." Ik ga dus verder en zeg dus dat er geen geest valt te scheiden van je lichaam. Dat is niets anders dan het product van je brein wat net als je arm een deel is van je lichaam We zeggen niet het lichaam en de ledematen, dus waarom wel lichaam en geest? Het gevoelscentrum zit in je brein, daar voel je dus verliefdheid en pijn, ook al laten je hersenen je denken dat het in je arm zit. Dit is helemaal sterk met fantoompijn, je denkt te voelen dat je hand pijn doet, echter je hand is niet meer. Overigens zijn je armen wel te scheiden van jouzelf. Je geest juist niet. Verliefdheid voel je niet in je armen, of in je buik, maar in je brein.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maar val vooral over wat de vrager beweert over waar de geest zou zitten (zie reacties), dan weet je pas waar het echte probleem zit.
erotisi
7 jaar geleden
Er valt ook inderdaad geen geest van het lichaam te scheiden al doe je dat in de analyse weleens. Als onderdeel/vermogen van dat geestelijke kun je dan ook het bewustzijn nemen, dat soms ook wel al geest wordt gezien. Voor de gevoelens zijn de hersenen natuurlijk wel zeer belangrijk maar hersenen op zich voelen niet maar worden daar voor gebruikt ter registratie.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
OK eens. Probleem is echter wat de vraagsteller bedoelt of lijkt te bedoelen. Die lijkt het te hebben wat je wellicht beter zou omschrijven als ziel?!
erotisi
7 jaar geleden
vreemd is ook dat volgens de theoloog de geest boven het hoofd zweeft. Misschien dat ze aan een aureool dacht of zo of beschermengel of astraal lichaam. Maar mij is dat niet echt bekend dat de geest boven het hoofd zweeft.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dus nu ga je het ene onbewezene vervangen met het volgende.... wat schiet dat op?
erotisi
7 jaar geleden
Wat bedoel? Ik probeer slechts te bedenken waar die theologe aan kon denken zonder daarbij acht te slaan op het wel of niet kloppen daarvan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik denk dat de hele vraag voor meer discussie zorgt dan nodig is. De vrager heeft iets onjuist/onbewijsbaar gehoord. Ik probeer die onjuistheid aan te tonen, niet te voeden. Enige andere theorieën over wat het wel kan zijn lopen diezelfde weg op. Als ze had gevraagd: Waar zit het gevoel als de mens bestaat uit lichaam en astraal lichaam/aureool/whatever? Had mijn antwoord hetzelfde geweest. Bestaat niet/is niet bewijsbaar dus onzinnig om te bespreken het enige wat we kunnen zeggen en bewijzen is materialistisch. Maar dat sprak jij tegen. https://nl.wikipedia.org/wiki/Materialisme_(filosofie)
erotisi
7 jaar geleden
Het blijft lastig om precies te zijn. Iets wat niet bewijsbaar is hoeft niet perse niet te bestaan. En inderdaad materialistische zaken zijn wat makkelijker te bewijzen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Juist, maar jij claimt dat het niet kan met enkel materie, kom je daar al op terug?
erotisi
7 jaar geleden
Nee ik kom daar niet op terug, omdat gevoelens als pijn en vreugd etc voor mij moeilijk te verenigen zijn met alleen atomen etc.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maar dat is een persoonlijke voorkeur, dat kan je nooit als feit deponeren. Omdat ik denk dat het niet zo is, is het niet zo. Als je beweert X kan niet zo zijn, moet je dat toch kunnen onderbouwen. Of er niet zo'n keiharde uitspraak van maken. "voor mij" "moeilijk" Pijn snap ik niet. Dat is toch zo'n simpel na te bouwen principe. voor mij makkelijk
erotisi
7 jaar geleden
Mensen hebben gevoelens en lichamen hebben hormonen zenuwen etc. Dus vanuit 'chirurgisch' oogpunt geef ik je wel gelijk.
Je kunt lichamelijke pijn VOELEN en je kunt geestelijke pijn GEVOELEN. Het echte gevoel zit hem dus in het innerlijke en is afgeleid van een emotie.
Zo kan je een 'zomergevoel' hebben, een gevoel van onrust, een gevoel van blijdschap, verdriet, woede enz. enz. Het zijn dus meer je gedachten, hormonen en zintuigen die dit bepalen. Tegen emotionele problemen kan je niet zomaar een medicijn nemen die dit aanpakken en genezen. Het zal verwerkt moeten worden in het hoofd en daar is de geestelijke gezondheidzorg voor aangewezen. Psychologische therapie/gesprekken enz. zullen daarvoor nodig zijn en als je ermee door blijft lopen , kan je zelfs hierdoor lichamelijke problemen krijgen en je er ziek door voelen of pijn krijgen in het hoofd, spieren, gewrichten enz.

Lichamelijke pijn voel je en ervaar je als pijnlijk. Het is een waarschuwingssignaal dat er ergens iets mis is in het lichaam. Het kan een verwonding zijn maar ook bij een ontsteking, bacterie of ziekte zal het centraal zenuwstelsel signalen afgeven naar de plek of plekken waar de pijn zit. De oorzaak kan dan vaak met gerichte medicatie worden behandeld en weggenomen worden. Dit soort pijn voel je dus echt lichamelijk.

Al je gevoelens vinden echter plaats in het centrale zenuwstelsel dat in contact staat met de hersenen. Zo bezien is het lichamelijk, omdat de hersenen in het hoofd zitten en een lichaamsdeel zijn. Het centrale zenuwstelsel is dus de feitelijke coördinator die controleert en dirigeert welke gevoelens wij ervaren. Alles wat wij bewust voelen of doen, gaat uit van het centrale zenuwstelsel, maar ook onze onbewuste gedachten, conflicten en gevoelens zijn hier te vinden. Daarmee zijn alle gevoelens naar het lichaam terug te voeren.
7 jaar geleden
de geest of te wel onze gedachte gang bestaat alleen maar uit het bewust worden of nog beter gezegd wat we regstreren wat er in en met je lichaam gebeurd qua gevoel .

en zou je kunnen zeggen dat er zonder deze gedachte gang geen gevoel bestaat . omdat de mens alleen kan voelen wanneer hij zich daar van bewust is .

maar bevind het gevoel zelf alleen in het lichaam en in onze hersenen .
en zou je zo dus kunnen zeggen dat hoe meer gedachtes je aan dat gevoel koppeld des te meer we voelen .

een goeie raad lees dan Wij zijn ons brein. van hersenonderzoeker Dick Swaab.