Is er een bekende filosoof die zegt dat wij als mens geen vrije wil hebben?

Ikzelf ben nog niet bekend :)
Maar ik heb al lang het idee dat wij geen vrije wil hebben. Omdat we zelf niet kunnen kiezen welke gedachten in ons hoofd komen. Dus wanneer wij een keuze denken te maken om iets te doen of te zeggen, was er eerst de gedachte, het gevoel, de impuls...en daar hebben wij mijns insziens geen macht over. Daarom besluit ik dat wij uiteindelijk geen vrije wil hebben. Ik vroeg me af of er eerdere denkers zijn geweest die dat hadden uitgevist.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Filosofie
2.3K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Andere denkers ? Het is misschien wel DE kernvraag van de filosofie ;-)
erotisi
7 jaar geleden
Wat bedoel je precies met 'wij' ?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Staat er toch ? "Wij mensen".
erotisi
7 jaar geleden
Maar is 'wij' (mensen) gelijk aan ons menselijk lichaam?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Geen idee. Wat denk jij?
erotisi
7 jaar geleden
Als we het over 'wij' hebben impliceert dat een 'zij'. En hoe zien zij ons handelen?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee, dat hoeft niet.
Ze had ook kunnen zeggen : "mensen" of "de mens". Ze begint ook met "wij als mens", dus in die hoedanigheid. Althans, ik interpreteer het niet als WIJ versus ZIJ. Misschien wel eerder als wij mensen versus, bijvoorbeeld, dieren.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je kan een gedachte niet tegenhouden maar je kan er wel voor kiezen om er niet naar te handelen (mindfulness) en te wachten tot er een andere gedachte komt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De mens an sich is in mijn ogen niet als 'wij' te zien. Daarvoor zijn er teveel variabelen waarop 'de mens' verschilt ten opzichte van andere mensen. En wat maakt je dan mens en wat een dier? De mens ís een dier. Een roedeldier, waarbinnen toch vooral 2 rollen zijn, degenen die leiden en die volgen. Een échte vrije wil die bestaat niet. En ja dat hebben zoals al eerder gemeld meerdere historisch relevante en bekende filosofen wel door gehad. Dat je geen gedachten kunt tegenhouden ben ik het niet mee eens. Je kunt je geest ook gewoon dwingen te stoppen met denken aan iets. Maar gedachten komen vanzelf ja. Je bent vrij in veel dingen. Maar je hebt niets te willen, over wat je zou willen. Irreële door emoties geleidde beslissingen maken we allemaal wel. Wel zo fijn, dat je ook op de automatische piloot als het ware kunt functioneren. Als je over alles dat je deed en dacht moest nadenken en een beslissing moest nemen, dan was het leven wel erg vermoeiend.
En dan nog, hoe kom je daartoe? Zonder een goede onderbouwing, is iets geen bewuste - dus geen vrije - keuze. Het kwam blijkbaar gewoon. Nee, we hebben geen vrije wil. En je kunt aan wie je bent bar weinig echt veranderen. Maar jij bent jij. Daar heb je niks over te willen. Je kunt willen dat je bepaalde dingen wel/niet zou willen. Ik had graag in die 7 jaar , 1 studie afgemaakt, ipv 5 voor de helft en dan uit verveling weer iets anders gaan doen. En er dan achter komen dat je eigenlijk dat papiertje meer haalt voor de vorm dan iets anders. Bovenstaand, is door iemand geschreven die vast ooit nog bekend gaat worden. Nu nog even niet in ieder geval. Ik had graag gewild dat ik wat beter mijn best deed om mijn gedachten fatsoenlijk te verwoorden en er niet een saaie woordenbrij van te maken, die gewoon nieyt korter kan en totaal niet goed gelezen zal worden door vrijwel iedereen. Maar nee, ik wil gewoon mijn mening en gedachten wereldkundig maken. En het boeit me niet echt hoe men iets begrijpt. Ik vind dat ik dat niet zo handig wil. Maar toch, ik leg me erbij neer dat ik soms dingen wil die nergens op slaan als ik er goed over nadenk.
Ik doe maar net of ik het zelf niet doorheb, want ik ga toch op die blauwe knop drukken zonder nog iets na te le

Het beste antwoord

Er zijn er meerdere , doorgaans vertegenwoordigers van het determinisme of hard determinisme.
De bekendste naam is denk ik in dat verband Spinoza.

Toegevoegd na 2 minuten:
De tweede die me zo te binnen schiet is Schopenhauer.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nietzsche mag je er ook aan toevoegen, die is zeer beïnvloed door zowel Spinoza als Schopenhauer.

Andere antwoorden (1)

Ja, Spinoza.